رویترز گزارش داد، به کار بردن واژه "اردوگاه‌های کار اجباری" در این رابطه بیانگر جدیدترین انتقاد آمریکا نسبت به بازداشت‌های دسته جمعی اقلیت اویغور و سایر مسلمانان توسط چین است.

اظهارنظر جدید در این رابطه از سوی راندال شریور، مدیر سیاست گذاری آسیا در وزارت دفاع آمریکا احتمالاً باعث افزایش تنش با چین می‌شود که به انتقادهای بین‌المللی بسیار حساس است و این اردوگاه‌ها را کمپ‌های بازآموزی می‌داند که در بحبوحه تهدید افراط گرایی اقدام به آموزش می‌کنند.

این در حالی است که بازداشتی‌های سابق در این اردوگاه‌ها گفته‌اند که در جریان بازجویی‌ها در این اردوگاه‌ها شکنجه شده‌اند و در سلول‌های پر از جمعیت نگهداری می‌شدند و به صورت روزانه هدف رفتارهای خشونت‌آمیز قرار می‌گرفتند که باعث شد تا برخی از افراد دست به خودکشی بزنند.

شریور در جریان ارائه جزئیات به پنتاگون با تخمین این مساله که تعداد بازداشتی‌ها در این اردوگاه‌ها می‌تواند به عدد سه میلیون تن نیز برسد، گفت: حزب کمونیست چین از نیروهای امنیتی خود برای بازداشت و حبس گسترده و دسته جمعی مسلمانان چینی در اردوگاه‌های کار اجباری استفاده می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا از واژه "اردوگاه‌های کار اجباری" که مخصوص نازی‌های آلمان بود در ارتباط با این اردوگاه‌ها استفاده کرده، گفت: این واژه توجیهی بر آن چیزی است که ما از وضعیت موجود در این اردوگاه‌ها فهمیده‌ایم. یک میلیون تن در این اردوگاه‌ها زندانی هستند اما احتمالاً این میزان نزدیک به سه میلیون شهروند از ۱۰ میلیون اویغور است. به همین دلیل است که من از این واژه استفاده کردم.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه از واژه "اردوگاه‌های بازآموزی" برای توصیف این سایت‌ها در چین استفاده کرد و گفت که این اقدامات دولت پکن یادآور وضعیت سال‌های ۱۹۳۰ است.

دولت آمریکا تحریم‌هایی را علیه مقام‌های ارشد چین در سین‌کیانگ که محل اصلی سکونت اویغورهای چین و سایر اقلیت‌های مسلمان است، بررسی کرده است. دولت پکن هشدار داده که در صورت لزوم دست به اقدامی متقابل می‌زند.

فرماندار سین‌کیانگ در مارس سال جاری میلادی مستقیماً مقایسه‌های صورت گرفته با "اردوگاه‌های کار اجباری" را رد کرد و گفت که آنها همانند مدارس شبانه روزی اقدام به تعلیم و آموزش می‌کنند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که چین بسیاری از اقدامات مذهبی و فرهنگی در سین‌کیانگ را مستحق مجازات می‌داند که شامل مجازات برای متون اسلامی ارائه شده برای کودکان و ممنوعیت نام گذاری کودکان با اسامی اویغوری توسط والدین می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.