مهدی دادفر در یک نشست خبری با اشاره به افزایش حداقل ۵۰ درصدی قیمت خودرو در هفته گذشته، اظهار داشت: با توجه به متوقف شدن واردات خودرو، در فضای خودرویی در یک‌سال و نیم گذشته با تنش مواجه هستیم و این موضوع به این برمی‌گردد که همکاران ما معلول یک تصمیم ناصحیح در سال‌های ۹۵ و ۹۶ شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که در حوزه فعالیت واردات خودرو، واردکنندگان به دنبال کسب رضایت مردم هستند و هیچ کس قصد قانون‌شکنی ندارد، تصریح کرد: از سال ۹۷ بالغ بر ۱۵ هزار خودرو در گمرکات باقی مانده و هنوز هم هست. به نظر می‌رسید مصوبه ۱۶ دی‌ماه ۹۷ گره‌گشایی باشد تا خودروها ترخیص شود، اما امروز کمتر از هزار دستگاه آزاد شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد: به دلیل ناهماهنگی در بین دستگاه‌ها، تقاضای ما از رییس‌جمهور این است که چرا این مصوبه دولت اجرا نشده و چرا نمی‌خواهند و نمی‌گذارند که مردم آنچه که مطلوبشان است، انجام شود.

دادفر با بیان این‌که ۱۵ هزار مشتری منتظر گرفتن خودروهای خود هستند، متذکر شد: یک سال و نیم است که عدم انجام تعهد، بازار خودرو را تهدید کرده است. اگر در شرایط جنگی باشیم، باید تصمیمات در شرایط جنگی باشد.

وی با بیان این‌که کسب‌وکار واردکنندگان خودرو تعطیل شده است، گفت: سرمایه‌ها در موضوع تجارت و بازرگانی خودرو دارد از بین می‌رود. ما در شرایط اقتصاد جنگی تاکید بر این نداریم که واردات خودرو باید آزاد شود، اما تاکید بر این داریم که سرمایه‌هایشان حفظ شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ضمن گلایه از روند رسیدگی به ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک، افزود: در تاریخ ۱۶ دی ۹۷ صدای ما به هیات وزیران رسید و قرار شد به موضوع خودروهای دپو شده در گمرک رسیدگی کنند، اما این مصوبه چهار ماه اعتبار دارد، یعنی ۱۶ اردیبهشت ۹۸ مهلت رسیدگی به این مصوبه به اتمام می رسد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که تکلیف ۵هزار خودرویی که از نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکلی برای ترخیص ندارند، بعد از اتمام مهلت مصوبه هیات وزیران چه خواهد شد؟ عنوان کرد: در این مهلت چهار ماهه، وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها ١٠ روز است که پای کار آمده و تا کنون کمتر از هزار خودرو ترخیص شده است.

دادفر با بیان این‌که مصوبه هیات وزیران خروجی نداشته است، تصریح کرد: صرف دادن آمار برای مبرا کردن خودمان کافی نیست و این که وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار می‌کند که حدود ۵هزار خودرو مشکلی برای ترخیص ندارد، تاییدیه بانک مرکزی و سایر نهادها را نادیده گرفته و تنها آمار تاییدیه خود را اعلام می‌کند.

وی گفت: مصوبه هیات وزیران ٢روز دیگر به اتمام می‌رسد و ما از دولت درخواست می‌کنیم که این مهلت را تمدید کند، وگرنه ما مجددا به سر خط برمی گردیم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو متذکر شد: اگر مصوبه‌ای برای گره‌گشایی در کشور صادر می‌شود، باید حداقل مهلت یک‌ساله داشته باشد؛ چراکه سرعت رسیدگی به کارها در کشور به شدت کند است.

دادفر با بیان این‌که ١۵هزار خودرو در گمرکات خاک می‌خورد، عنوان کرد: با محاسبه نرخ ارز روز حدود ٨هزار میلیارد تومان خودرو در گمرک وجود دارد که همه متعلق به مردم است.

وی متذکر شد: از ١۵هزار خودروی موجود، ٢۵٠٠ خودرو بر اساس دستگاه قضایی دچار تخلف شده‌اند که این تعداد نیز باید مورد بررسی قرار بگیرند.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.