روسیا الیوم گزارش داد، سخنگوی رسمی هیئت دیپلماتیک اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرف‌های ضامن مذاکرات آستانه به موجب توافقی که در سپتامبر گذشته به آن دست یافتند، متعهد به حفظ منطقه کاهش تنش در ادلب شدند.

وی تاکید کرد: باید به این توافق احترام گذاشته شود، چراکه تشدید عملیات نظامی در ادلب زندگی بیش از سه میلیون غیرنظامی در این منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد و منجر به وخیم شدن فاجعه انسانی می‌شود و خطرات تداوم بی‌ثباتی در سوریه و منطقه را افزایش خواهد داد.

در این بیانیه همچنین آمده است: حملات اخیر در ادلب محله‌های مسکونی، منازل، بیمارستان‌ها و پناهگاه‌های آوارگان سوری را هدف قرار داد که در نتیجه آن چندین غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

سخنگوی رسمی هیئت دیپلماتیک اتحادیه اروپا از تمامی طرف‌ها خواست تا از اهالی ادلب و تضمین رساندن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان سوری که با رنج و سختی زندگی می‌کنند، حمایت کنند.

وی بر ادامه حمایت اتحادیه اروپا از تلاش‌های گی‌یر پدرسون، نماینده سازمان ملل در امور سوریه در راستای دستیابی به راهکار واقعی و فراگیر برای درگیری‌ها در ادلب تاکید کرد و گفت: روند سیاسی بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و بیانیه ژنو که به آزادی و کرامت ملت سوریه احترام می‌گذارد، برای دستیابی به راهکار دائمی برای درگیری‌ها کافی است.

در سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی نشستی میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی برگزار شد که در جریان این نشست دو طرف توافقی را تحت عنوان "روند آستانه" برای حل و فصل بحران سوریه امضا کردند که در یکی از بندهایش بر پایبندی مسکو و آنکارا به حفظ منطقه کاهش تنش در استان ادلب سوری تاکید شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.