در ادامه این مطلب آمده است: تاکنون واکنش بازار به لغو معافیت خریداران نفت ایران به خاطر اظهار تمایل و توان ریاض به جبران کاهش عرضه معتدل بوده است. این جایی است که منافع آمریکا و عربستان در بازار نفت از هم جدا میشود.

یکی از منابع آگاه گفته است که سعودیها تمایل دارند بهای نفت به مدت یک یا دو ماه آینده در همین سطح باقی بماند. آنها تمایلی ندارند که میزان تولید خود را به بیشتر از ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز برسانند چراکه آنها به توافق اوپک پلاس پایبند هستند اما از طرف دیگر تحت فشار آمریکا نیز برای افزایش تولید هستند.

این یعنی علیرغم اطمینانی که سعودیها به واشنگتن داده اند، آنها تمایلی ندارند که موجب دلخوری سایر اعضای اوپک یا روسیه شوند. روسیه به دفعات تمایل خود را به کاهش قیمت و در عوض افزایش تولید نشان داده است بنابراین سعودیها به طور مشخص تمایل دارند که مسکو را به کاهش عرضه پایبند نگه دارند.

دلیل نیاز عربستان سعودی به بهای بالای نفت، طرحهای اقتصادی جاهطلبانه ولیعهد است که به سرمایه گذاریهای عظیم نیاز دارد. به علاوه از لحاظ توازن بودجه ای نیز این کشور هنوز وضعیت مطلوبی ندارد و میزان کسری بودجه در سال جاری به ۴.۲ درصد تولید ناخالص داخلی میرسد. اگرچه پر کردن این شکاف اهمیتی حیاتی برای این پادشاهی ندارد اما دولت به دنبال پوشش کسری بودجه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.