روز گذشته طی اطلاعیه ای اعلام شده بود که یکشنبه (۱۵ اردیبهشت) ساعت ۱۳:۳۰ در دانشگاه صدا و سیما حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری درباره «لایحه خط مشی، نحوه اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» به بحث و گفت‌وگو با کارشناسان و منتقدان و دانشجویان خواهد نشست.

در این نشست همچنین سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده قوه مقننه در شورای نظارت درباره طرح پیشنهادی مجلس برای اداره صداوسیما نیز قرار بود، سخنرانی کند.

محمدجواد لاریجانی نماینده قوه قضائیه در شورای نظارت مهمان دیگر این نشست معرفی شده بود و این در حالی است که ظهر شنبه (۱۴ اردیبهشت) روابط عمومی جامعه رسانه اسلامی از لغو این برنامه خبر داد.

در اطلاعیه جامعه رسانه اسلامی آمده بود که؛ با فشار سازمان نشست بررسی «طرح اداره و نظارت بر صداوسیما» لغو شد. در حالی که طرح اداره و نظارت بر صداوسیما در اولویت‌های بررسی مجلس است و نیاز است تا در محافل علمی دانشگاهی مورد نقد و بررسی قرار گیرد، جامعه رسانه اسلامی و انجمن علمی ارتباطات دانشگاه صداوسیما با در نظر گرفتن شئون رسانه صدا و سیما قصد داشتند با حضور نمایندگان قوای سه گانه در شورای نظارت بر صداوسیما به بررسی علمی این طرح بپردازند ولی با فشارهای وارده برگزاری این برنامه لغو شده است.

لازم به توضیح است این تشکل به طور رسمی از حسین رضی معاون سیاست‌گذاری و برنامه ریزی سازمان صداوسیما برای حضور در این نشست دعوت کرد اما وی دعوت را به علت تداخل جلسات نپذیرفتند.

بحث نظارت به خصوص پس از بی توجهی به تذکر رهبر انقلاب در جلسات خصوصی و مراجع عظام تقلید نسبت به رشد بخت آزمایی ها در تلویزیون به چالش جدی تبدیل شده است.

آیا صرفا پس از ورود رهبری و مراجع عظام تقلید باید صداوسیما از برخی عملکردهای ضد دینی خود عقب نشینی کند؟! اعضای شورای نظارت بر صداوسیما نیز جایگاه خود را فرمایشی و نفوذ کلام خود را صرفا در حد توصیه می‌‌دانند.

متاسفانه پیش از این نیز به دلیل یک نقد دانشجویی در نشریه نبض صداوسیما راجع به مطالبه جوانگرایی در سازمان صدا و سیما، فشارهای زیادی از طرف برخی از اساتید و مسئولان رده های مختلف به هیئت تحریریه وارد شده است.

اگر قرار نباشد دانشجویی که فردا در لایه‌های مختلف یک سازمان قرار می‌گیرد، با نقاط ضعف و قوت آن آشنا شود، چه کسی قرار است این آگاهی را کسب کند؟!

مجموع این نقد ناپذیری‌ها در حالی رخ می‌دهد که رهبر انقلاب بارها دانشجویان را به نقد و مطالبه گری اصولی و شجاعت و صراحت در اقدام و بیان تشویق کرده و در دیدار سال گذشته با دانشجویان، خود را از منتقدان همیشگی صداوسیما دانست.

تداوم این رویه در برخورد قهرآمیز نسبت به مطالبه گری دلسوزانه دانشجویان، امیدها را برای اصلاح رویه‌ها و ساختارها در آستانه گام دوم که باید نظام در تمام سطوح نسبت به رفع اشکالات خود اقدام کند، به ناامیدی تبدیل می‌سازد.

این دومین بار است که نشست اعضای شورا نظارت بر صدا و سیما در این هفته لغو می شود. امروز شنبه (۱۴ اردیبهشت) قرار بود نشستی درباره با نقد برنامه «عصر جدید» در دانشگاه تهران با حضور اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما برگزار شود که به دلیل فشار سازمان صدا و سیما تیم تولید این برنامه از حضور در این نشست انصراف دادند و این عملکرد باعث شد اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما نیز از شرکت در این جلسه انصراف دهند.

پس از لغو دومین نشست اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما باید دید قدم بعدی شورای در خصوص این فشار ها چیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.