وی رئیس پیشین گروه تروریستی نظامیان آمریکا (سنتکام) بوده وسابقه ای طولانی در جنگ افروزی در منطقه داشته داست.بسیاری از کارشناسان معتقدند تعیین سرکرده پیشین سنتکام در عربستان که حامی و پرورش دهنده تروریست های تکفیری است، چشم انداز بالاگرفتن نظامیگری و اقدامات تروریستی در منطقه را ترسیم می کند.

 ژنرال ابی‌زید ،۶۷ساله، کاتولیک و لبنانی تبار که در سال ۲۰۰۷ پس از ۳۴ سال خدمت نظامی بازنشسته شد، صحبت به زبان عربی را خوب می داند و سابقه ۳۴ سال خدمت درارتش آمریکا را دارد. سنتکام بخشی از ارتش آمریکاست که به عنوان یک سازمان تروریستی در دخالت های نظامی آمریکا در منطقه‌ای متشکل از ۲۷ کشور از شاخ آفریقا، شبه‌جزیره عربستان تا غرب آسیا و آسیای مرکزی نقش دارد.

سابقه فعالیت های نظامی این ژنرال آمریکائی در سنتکام برای شناخت علت حضور وی در عربستان ضرورت دارد.

ژنرال ابی‌زید  در سال ۱۹۸۳ یکی از فرماندهان اصلی تجاوز آمریکا به گرانادا بود. این تجاوز با نام رمز عملیات خشم اضطراری در گرانادا، جزیره ای کوچک در دریای کارائیب  و با هدف جلوگیری از روی کارآمدن حکومت کمونیستی ، صورت گرفت. در سیاست آمریکا یکی از بهانه های اولیه و مرسوم برای اقدام نظامی، دفاع از شهروندان آمریکایی در برابر تهدیدات کشورِ مورد نظر می باشد که در این امر فرافکنی و بزرگ نمایی رسانه ای یکی از از اهرم های تبلیغاتی آنها ست.  

 در مورد گرانادا، بهانه آمریکا نجات دانشجویان آمریکایی بود. اما "جیمز بودیت" یکی از مقامات وزارت امور خارجه ایالات متحده، دو روز قبل از حمله گفته بود: "دانشجویان آمریکایی در معرض خطر نمی باشند و ادعای آمریکا کذب محض است".

خانواده های ۵۰۰   دانشجو نیز  به ریگان تلگراف فرستاده و از وی خواستند تا این جنگ را متوقف کند. این تجاوز منجرکه به کشته شدن موریس بیشاپ  نخست وزیرگرانادا  شد، از سوی  مجمع عمومی سازمان ملل متحد محکوم گردید و نقض فاحش قوانین بین المللی خوانده شد. بسیاری از کشورها از جمله انگلیس، کانادا، ترینیداد و توباگو نیز این تجاوز را محکوم کردند.

 ژنرال ابی زید در دخالت آمریکا در یوگسلاوی و جنگ های بوسنی و کوزوو نیز نقش داشت. وقوع این جنگ ها امکان دخالت و حضور ناتو را در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی فراهم کرد. براساس برآورد سازمان ملل و دادگاه کیفری بین المللی تعداد افراد کشته شده در جنگ بوسنی و هرزگوین حدود ۱۱۰.۰۰۰برآورد شدند. رایج ترین آمار تخمینی در مورد کشته شدگان جنگ بوسنی در محافل عمومی ۲۰۰ هزار نفر است. در اواخر دهه ۹۰،سازمان ملل ز به بررسی آمار تلفات جنگ بوسنی پرداخت و اعلام کرد که  ۶۵٪ از کسانی که کشته شدند مسلمانان بوسنی، ۲۵٪ صرب، و حدود ۱۰٪  کرواسی بودند.

به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا به منظور گسترش سلطه خود برجهان و تحمیل نظم مورد نظر خود به جامعه جهانی یک رشته جنگهائی را در خلیج فارس و افغانستان به راه انداخت که ژنرال ابی زید نقش اصلی را در فرماندهی آنها به عهده داشت. وی یکی از فرماندهان تجاوز آمریکا به افغانستان بود که از سال ۲۰۰۱ آغاز و تاکنون ادامه دارد. این جنگ ده‌ها هزار تلفات غیرنظامی برجا گذاشت و در آن بیش از ۴۰۰۰ سرباز آیساف و پیمانکاران غیرنظامی، ۱۵۰۰۰ نیروهای امنیت ملی افغانستان و بیش از ۲۰هزار غیرنظامی کشته‌شدند.

شکنجه های مخوف زندان بگرام که تصاویر زشت آن در اینترنت موجود است از یادگارهای سفیر جدید آمریکا در عربستان می باشد.در دوران تجاوز به افغانستان ژنرال  ابی زید به عنوان فرمانده وقت ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا یا سازمان تروریستی سنتکام، سعی داشت با فریب افکار عمومی از پیشرفت‌های ارتش آمریکا در افغانستان سخن بگوید.بعدها رسانه ها و شخصیت های آمریکائی از سخنان ابوزید به عنوان " دروغ های بزرگ" یاد کردند.

 

زمانی که  آمریکا تجاوز به عراق را دستورکار خود قرار داد، استفاده از ژنرال ابی زید نیز مدنظر قرار گرفت.  آمریکا در سال ۱۳۶۹ (۱۹۹۱) با ائتلافی از کشورهای دیگر به کویت و سپس به عراق حمله کرد. این نبرد که با فرماندهی ابی زید انجام شد تلفات و خسارات جبران ناپذیری برجای گذاشت. هلال احمر عراق در سال ۱۳۸۷ آمار بی‌خانمان‌های این جنگ را حدود ۲ میلیون نفر تخمین زد و شکنجه نظامیان و غیرنظامیان عراق درزندان مخوف ابوغریب حاصل این جنگ بود.

حال این روزها که دونالد ترامپ قصد دارد با هدف درآمدزائی از فروش سلاح، از معاهده تجارت تسلیحات (ATT)خارج شود، ابی زید را در عربستان به عنوان سفیر اعزام می کند.

ترامپ به نظامیان علاقه خاصی پیدا کرده و ابتکار عمل را نه به دیپلمات ها بلکه به مستشاران نظامی و تجار اسلحه داده است. با تجاوز عربستان به یمن و تداوم جنگ های نیابتی توسط گروه های تکفیری با مردم سوریه و عراق، کمپانی های نظامی آمریکا از سودبرندگان اصلی  بودند و تصمیم ترامپ برای اعزام یک سفیر نظامی به عربستان نیز یک اقدام جدید برای فروش تسلیحات بیشتر به ریاض و دوشیدن این گاو شیرده است.

ابی زید فرمانده پیشین گروه تروریستی سنتکام، سابقه زمینه سازی برای فروش سلاح به پاکستان در دوره ریاست جمهوری پرویز مشرف را نیز داشته و در زمان فرماندهی او در افغانستان، پاکستان به متحد اصلی آمریکا در جنگ با تروریسم تبدیل شد.  به‌دلیل حضور ابی زید در بحران‌های منطقه ، اعراب را خوب می شناسد ، از او با عنوان «عرب دیوانه» یاد می‌شود، دیوانه ای که اگر مهار نشود برای فروش بییشتر تسلیحات، می تواند جنگ افروزی عربستان در یمن،سوریه و حتی قطر را تداوم بخشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.