گفته می‌شود این اولین بار است که پس از ۸۰ سال، این گونه شیر وارد ایران شده است، هدف از این اقدام تکثیر دوباره آن در برخی از مناطق ایران است و در همین راسته گفته شده که به زودی جفت ماده کامران هم  از باغ وحش دوبلین ایرلند به ایران منتقل شود.

همین موضوع باعث شد تا سال ۱۳۵۰ پروژه بین المللی ارژن با هدف بازگرداندن شیر ایرانی در منطقه دشت ارژن تا دریاچه پریشان اجرا شود، این منطقه زمانی زیستگاه شیرهای ایرانی زیادی بوده.

هوشنگ ضیایی که در آن زمان به عنوان مدیر حفاظت از محیط زیست استان فارس مجری اصلی اجرا این پروژه بود، در این رابطه به «خبرآنلاین» گفته است: « این یک پروژه بین‌المللی بود که اقدامات زیادی برای انجام و بودجه بسیار خوبی هم به آن اختصاص داده شد، برنامه اصلی ما در این پروژه احیا زیستگاه‌ها بود. در همین رابطه ما بخشی از اراضی دیم را که در مناطق حساس قرار داشتند خریداری کردیم و بعد با اقداماتی که انجام شد جمعیت گونه‌های گراز، آهو و قوچ در این مناطق زیاد شد، بعد  هم جمعیت گونه گوزن زرد را در آنجا افزایش دادیم تا بتوانیم زیست‌گاه را برای حضور شیر ایرانی آماده کنیم. قرار بود ما ۴ قلاده یوزپلنگ ایرانی به هند بدهیم و به جای آن۱۲ تا ۱۶ شیر از این کشور بگیریم.»

او افزود:‌ «اما متاسفانه به علت شرایط به وجود آمده در انقلاب و وضعیت به وجود آمده دیگر این پروژه پیگیری نشد و کم کم اراضی خریداری شد دوباره به مردم پس داده شد و حتی میزان تخریب افزایش پیدا کرد. برای مثال در اطراف دریاچه پریشان چاه‌های زیادی ساخته شد به طوری که حالا دیگر این دریاچه خشک شده.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.