اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی به همراه هیاتی از حزب موتلفه اسلامی ضمن حضور در سفارت جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا در تهران با «شریف انیس» سفیر این کشور در تهران دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که به منظور ابراز همدردی و امضای دفتر یادبود کشته شدگان حملات انتحاری روز عید پاک در سریلانکا صورت گرفت، اسدالله بادامچیان در پیامی مراتب تسلیت و همدردی حزب موتلفه اسلامی را به دولت، ملت و خانواده­های قربانیان حادثه غم ­انگیز ترور در کشور برادر و دوست سریلانکا، تقدیم داشت و اعلام کرد، «این نوع اقدامات وحشیانه و ضد انسانی، از طرف اسلام و مسلمانان و همه پیروان ادیان و مکاتب انسانی محکوم است» و ابراز امیدواری کرد تا با یک جنبش متحد جهانی این نوع حوادث تکرار نشود.

در این دیدار آقای شریف انیس سفیر جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا در تهران ضمن تشکر از حضور آقای بادامچیان در سفارت و دیدار با وی گفت: مسئولیت سنگینی را در شش ماه گذشته عهده دار شده­اید و حزب موتلفه نقش موثر و مهمی در انقلاب اسلامی ایران داشته است و شما از موسسین این انقلاب بوده ­اید. ایران و سریلانکا روابط طولانی با یکدیگر دارند. ما به مدت ۳ دهه دچار جنگ­های داخلی در کشورمان بوده ­ایم و با گروه جدایی طلب ببرهای تامیل می‌جنگیدیم و جمهوری اسلامی ایران در طول همه این سال­ها از دولت و مردم سریلانکا حمایت کرد و در کنار ما بود.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۹ ارتش سریلانکا به طور کامل گروهک­های تروریستی را سرنگون کرد و ما به مدت ۱۰ سال در صلح و آرامش زندگی می ­کردیم. جامعه مسلمانان سریلانکا دومین اقلیت در سریلانکا هستند و از جمعیت حدود ۲۳ میلیون نفری سریلانکا حدود ده درصد را مسلمانان تشکیل می ­دهند که از کشورهای مختلفی مثل مراکش و مصر و … به آنجا آمده ­اند و در مشاغل مختلف مشغول به فعالیت هستند و آزادی عمل کاملی دارند و مدارس مجزایی دارند و حتی مدارس آنها جمعه ها ساعت ۱۱ برای شرکت در نماز جمعه تعطیل می‌شود و در ماه مبارک رمضان به مدت ۴۰ روز دانش ­آموزان تعطیل هستند.

 

شریف انیس تاکید کرد: هر دولتی که در سریلانکا مستقر شده است مسلمانان ۲ تا ۳ وزیر در کابینه داشته­اند و قشر وسیعی از کسانی که به ماموریت­های خارج از کشور اعزام می‌شوند از هر ۶۰ نفر ۱۰ نفر مسلمانان هستند. با این مقدمه در یکشنبه ۲۱ آوریل همه چیز تغییر پیدا کرد و ۸ بمب به صورت انتحاری در ۳ کلیسا در روز یکشنبه و حین انجام مراسم دعا در روز عید پاک و چند هتل­ ۵ ستاره منفجر شد و بیش از ۳۰۰ نفر کشته و بیش از ۶۰۰ نفر زخمی شدند.

سفیر سریلانکار در ایران اظهار کرد: با این اتفاق کل کشور دچار شک بزرگی شد و داعش مسئولیت این حملات را قبول کرده است و آنچه مورد سئوال است این است که آیا این ۸ بمب را مسلمانان محلی سریلانکا منفجر کرده ­اند و چرا این چنین شده است؟ ۲ برادر که ازدواج کرده بودند و تحصیلات عالی داشتند و ثروتمند بودند و در استرالیا و انگلیس تحصیل کرده بودند و پدرشان از صادرکنندگان بزرگ سریلانکا می ­باشد در این حملات دست داشته ­اند.

شریف انیس تصریح کرد: تاکنون ۱۵۰ نفر در این خصوص دستگیر شده­اند و جستجوی خانه به خانه برای دستگیری متهمین ادامه دارد و مسلمانان هم همکاری کامل می­ کنند. از آنجایی که مسلمانان اجرا کننده این حملات بودند بصورت طبیعی نگاه مردم به مسلمانان تا مدتی نگاه خوبی نخواهد بود و اعتمادی که ایجاد شده بود خدشه دار شده است. از مردم و احزاب ایران و حزب موتلفه اسلامی به خاطر حمایت از مردم سریلانکا و محکوم کردن این اقدامات وحشیانه و تروریستی که به هیچ مذهبی ارتباط ندارد تشکر می کنیم. امیدواریم این حمایت­ها ادامه داشته باشد و دولت ما حافظ مسلمانان است و از آنها پشتیبانی می ­کند.

در ادامه اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه ما خود را با همه کشورهای دنیا برادر می‌­دانیم بویژه آسیا و بویژه سریلانکا که روابط دوستانه میان ما و سریلانکا سابقه طولانی دارد، گفت: من با تاریخ سریلانکا آشنا هستم و در دوران مبارزاتی، ما با گروه­های آزادیبخش این کشور ارتباط داشتیم اما هیچگاه ببرهای تامیل را به رسمیت نشناخته ­ایم و دیداری هم با آنها نداشته ­ایم.

وی تاکید کرد: اسلام با تروریست هیچگونه ارتباطی ندارد و  هرکس که تروریست است مسلمان نیست. ما در قرآن کشتن افراد را جایز نمی‌­دانیم و آیه­ای در قرآن داریم که اگر فردی انسان بی‌گناهی را بکشد گویا همه بشریت را کشته است. ببرهای تامیل نه مسلمان و حتی مسیحی، زرتشتی، بودایی نبودند بلکه جنایتکار بودند.

بادامچیان گفت: خدای محمد (ص) و مسیح و موسی و زرتشت و شبه خدایان بودا و … همه دوستدار انسان­ها و انسانیت هستند و با جنایتکاران و زشت­کارها به شدت مخالف هستند. امروز دنیا به طرف زورگویی در حال حرکت است و در حال فاصله گرفتن از قواعد بین­‌المللی است. عربستان سعودی هر روز یمن را بمباران می­کند، کجای اسلام این را می­گوید.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: آمریکا به دنیا زورگویی می­کند و این هم مسیحیت نیست. اسرائیل هر روز جنایت می­کند و این دین حضرت موسی نیست. در میانمار مسلمانان را می­کشند و این بودیسم نیست. ترامپ گفت داعش را کلینتون و اوباما فعال کردند ولی خودش در سوریه داعشی­ها را نجات می­ داد.

وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند نهضت جهانی هستیم که از هر مکتبی در آن با تروریست و چنین جنایاتی مخالفت کند. امیدواریم مردم سریلانکا که قربانی این حادثه شده‌اند، مثل ایران که خود قربانی تروریست است و ۱۷۰۰۰ شهید ترور دارد، همه با هم دست به دست هم کمک کنند تا تروریست ریشه­ کن شود.

بادامچیان خاطر نشان کرد: حزب موتلفه اسلامی با احزاب ارزش­ گرای سریلانکا همواره آماده همکاری و هماهنگی است و امیدواریم به ارتباطی جهانی برای صلح و سعادتمندی انسان­ها نزدیک شویم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.