طبق حکم صندوق توسعه ملی اعطای کلیه تسهیلات آن صرفاً از طریق عاملیت بانک‌های دولتی و غیر دولتی باید انجام شود و از این روز صندوق برای ارائه تسهیلات سالانه نسبت به انعقاد قرار داد با بانک‌های عامل اقدام می‌کند.

اما طی سال‌های اخیر اغلب در فرآیند اعطای تسهیلات از محل صندوق و بانک‌ها مشکلاتی وجود داشت و از این رو جلسات و بحث‌های زیادی مطرح می‌شد اما ظاهراً اعلام اخیر حسین زاده، رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها و همچنین کوروش پرویزیان، رئیس شورای عالی کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی از برطرف شدن مسائل و چالش‌ها و تعامل بین صندوق توسعه ملی و بانک‌ها حکایت دارد.

در نامه‌ای که پرویزیان و حسین زاده خطاب به روحانی داشتند این گونه تاکید شده که عملکرد صندوق توسعه ملی در تخصیص منابع مالی به بخش صنعت معدن، کشاورزی، گردشگری و غیره در قالب پرداخت تسهیلات از طریق بانک‌های عامل که موتور محرک اقتصادی هستند می‌تواند ضمن حمایت از نظام بانکی گام مهمی در جهت کمک به توسعه اقتصادی و رونق تولید داخلی بوده و همسو با سیاست‌های کلان اقتصادی با حمایت از کالای ایرانی و اشتغال پایدار روستایی در بهبود وضعیت اشتغال و کسب و کار تأثیر بسزایی داشته باشد.

در ادامه این نامه آمده که اطلاع رسانی به موقع بانک‌های عامل و متقاضیان تسهیلات در خصوص شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات در صندوق توسعه ملی، تسهیل فرآیند کار ضمن رعایت قوانین و مقررات مربوطه، بررسی ارزیابی دقیق عملکرد بانک‌ها، نظارت بر نحوه تخصیص منابع، شفاف ساز ی و ارائه گزارش به مردم می‌تواند نمایانگر تعامل مطلوب صندوق توسعه ملی با بانک‌ها و فعالان عرصه تولید و اقتصاد باشد.

گفتنی است که طبق آخرین آمار عملکرد صندوق توسعه ملی، در ۹ ماهه اول سال گذشته، قرارداد عاملیتی با مجموع ۱۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار جهت اعطای تسهیلات ارزی از محل ذخایر ارزی با ۲۰ بانک منعقد شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.