به گزارش رویترز، چین امروز (دوشنبه) موضوع شرکت در مذاکره با آمریکا و روسیه درباره پیمان جدید محدود ساختن تسلیحات هسته‌ای را رد کرد و گفت که در هیچ نوع مذاکرات خلع سلاح سه جانبه شرکت نخواهد کرد.

دونالد ترامپ گفت که او و ولادیمیر پوتین روز جمعه درباره امکان یک توافق جدید صحبت کرده‌اند که در نهایت می‌تواند شامل چین نیز شده و به یک توافق بزرگ بین سه قدرت هسته‌ای بزرگ جهان تبدیل شود.

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته که نیروهای هسته‌ای این کشور در پایین ترین سطح نیازهای ملی امنیتی قرار داشته و اینکه نمی‌توان آنها را با آمریکا و روسیه مقایسه کرد.

وی در ادامه با بیان این مسئله که چین همواره پیشنهاد نابودی کامل تسلیحات هسته‌ای را داده گفت که این کشورها بزرگترین زرادخانه های هسته‌ای را در اختیار دارند و مسئولیت خاصی در خصوص خلع سلاح هسته‌ای دارند و باید به کاهش تسلیحات هسته‌ای به شیوه‌ای قابل راستی آزمایی و غیرقابل بازگشت ادامه دهند و شرایط را برای مشارکت کشورهای دیگر مهیا کنند.

معاهده موسوم به  ۲۰۱۱ NEW START، تنها معاهده کنترل تسلیحاتی بین روسیه و آمریکا که بر کاهش استقرار تسلیحات هسته‌ای راهبردی متمرکز است در فوریه ۲۰۲۱ به انقضا خواهد رسید و می‌تواند درصورت توافق طرفین به ۵ سال افزایش یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.