گزیده گفت‌وگوی غلامرضا حیدری، نماینده تهران و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اعتمادآنلاین را می‌خوانیم:

- آن چه من حس می‌کنم این است که نظام جمهوری اسلامی حالاحالاها ماندنی است و حس دیگرم این است که جنگ رخ نمی‌دهد. برخی با ایجاد محدودیت‌ها و تحریم‌های بانکی و نفتی و… پیش‌بینی کردند جنگ می‌شود اما من فکر نمی‌کنم که جنگی رخ دهد.

- در واقع حس من این طور می‌گوید که این موضوع به یک سری دلایل بستگی دارد و تجربه‌ای که پیدا کرده‌ایم.

- مهم‌ترین دلیل این است که به هر حال آمریکا تجربه موفقی از جنگ‌ها نداشته، به خصوص در جنگ‌های اخیری که به راه انداخته است و جالب‌تر این که خود مقامات آمریکایی هم این موضوع را می‌دانند. در حال حاضر یکی از دلایلی که چین پیشرفت می‌کند و در مقایسه با جلو افتادن این کشور، آمریکا عقب می‌افتد این است که آمریکا خود را درگیر جنگ کرده است.

- آقای ترامپ شاید با مشرب تاجرپیشگی‌اش فکر می‌کند از طریق ایران‌هراسی‌ای که ایجاد کرده می‌تواند به خوبی پیش برود. البته او از نظر فروش سلاح و تجهیزات و… توانسته دستاوردی هم داشته باشد؛ به سعودی‌ها و امارات سلاح زیادی فروختند و در کوتاه‌مدت توانستند افزایش اشتغال داشته باشند و اقتصاد آمریکا رشد یافت.

- من ادامه تحریم‌ها را خیلی پایدار نمی‌بینم اما ما باید واقع‌بین باشیم و صفر و صدی به آمریکا نگاه نکنیم. باید اصل بر منافع ملی ما باشد که آن هم در تعامل مثبت می‌تواند تأمین شود. آمریکا زور می‌گوید؟ بله. برای این زورگویی باید مجازات شود؟ بله. اما این زورگویی فقط به ایران نیست. این زورگویی حتی در داخل آمریکا هم وجود دارد ولی این که همه هزینه و تنبیه این زورگویی‌ها را ایران بدهد به نظرم قابل تأمل است.

- تا اینجا اجماع جهانی با ترامپ همراه نبوده، در این راه ما موفق شده‌ایم و از این به بعد هم باید حواس‌مان باشد که مثل دوره قبل، اجماع جهانی علیه ما در تحریم‌ها شکل نگیرد. باید هوشیار باشیم و دست به کارهایی نزنیم که مثلاً اروپایی که به شکل نیم‌بندی با ماست، به صورت کامل برود.

- در سال‌های گذشته آتش‌زدن سفارت عربستان و سفارت انگلیس اشتباه بود که البته موضع امور خارجه ما تأیید آن کارها نبود اما ای کاش همه آتش زدن سفارت عربستان و انگلیس را محکوم می‌کردند، آتش‌زننده‌ها را پیدا و رسماً معرفی و مجازات واقعی می‌کردند، چون خیلی خسارت خوردیم. عملاً عربستان را در بغل اسرائیل گذاشتیم.

- کلاً تحریم نفتی و لغو معافیت‌های برخی از کشورها از خرید نفت ایران، برای ما خسارت و هزینه دارد. به نظر من خیلی ناجوانمردانه است که واقعیت‌ها را برای مردم نگوییم.

- من امیدوارم. به هر شکلی شده از این مهلکه خارج می‌شویم.

- افکار عمومی باید آگاه باشد، رصد کند و اجازه ندهد تندروها میدان‌دار شوند. این تندروهای داخل در هر جایی که هستند فرقی نمی‌کند.

- در آمریکا تندروهایی که مشرب جنگ دارند منافع خود را در جنگ می‌بینند. در داخل اما امیدوارم تندروها منافع خود را در جنگ و دامن زدن به تحریم‌ها نبینند که قطعاً ضد منافع ملی است.

- یکی از تحلیل‌ها این است که اگر ترامپ بتواند با کره شمالی و ایران به نحوی وارد مذاکره شود، شانس انتخاب بالایی دارد. همان موقع در اوایل انقلاب، وقتی ماجرای اشغال سفارت آمریکا و گروگان‌های آمریکایی پیش آمد، اگر کارتر می‌توانست گروگان‌ها را آزاد کند، در زمان خود شانس انتخابش بالا می‌رفت که نشد. الان هم برای ترامپ این موضوع مطرح است که چه کار کند ایران وارد مذاکره شود. اگر بخواهد با قلدری و کلک، حقه و گردن‌کلفتی پیش برود، تجربه نشان داده که نمی‌تواند نتیجه بگیرد.

- من فکر می‌کنم و این برداشت من است که نگاه شورای محترم نگهبان در رد این لوایح (FATF و پالرمو) نگاه دوراندیشانه و واقع‌بینانه‌ای نبود. الان هم نباید مسائل را با هم درآمیزیم. به نظرم ترامپ با تحریم سپاه و قرار دادن نامش در لیست تروریستی، خطای استراتژیک کرد. اولاً خلاف همه موازین حقوقی بین‌الملل بود، ثانیاً سپاه یک نهاد خودجوش مردمی و همزاد انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی در قانون اساسی بوده است که یک جایگاه حقوقی دارد. این خطای استراتژیک آقای ترامپ بوده که به خاطر نداشتن دانش و نداشتن بینش سیاسی‌شان است. در خصوص این موارد نخبگان آمریکایی بهتر می‌توانند نظر دهند.

- چطور ما ترامپ را نقد می‌کنیم که از این کنوانسیون‌های بین‌المللی خارج شد… ما به هر حال عضو سازمان ملل هستیم؛ عضو بسیاری از کنوانسیون‌های بین‌المللی هستیم، این هم یکی از آن کنوانسیون‌هاست. در مجلس، به رغم همه اختلاف‌نظرها، به الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پالرمو رأی موافق دادند. من امیدوارم که مجمع تشخیص مصلحت کمی واقع‌بینانه، دوراندیشانه و اقتضایی عمل کند. ما در مدیریت بحث مدیریت اقتضایی داریم، در اسلام هم بحث مقتضیات شرایط و زمان را داریم.

- شهید مطهری کتابی با عنوان اسلام و مقتضیات زمان به نگارش درآورده که به باز بودن باب اجتهاد در شیعه اشاره دارد. شرایط زمان امروز ممکن است با شرایط زمان صد سال پیش فرق داشته باشد و امیدواریم که مجمع تشخیص مصلحت هم به این مقتضیات عنایت داشته باشد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.