بازار نفت روز دوشنبه که معامله گران تلاش می‌کردند بین این دو اتفاق بی ثبات کننده توازنی ایجاد کنند، نوسان پیدا کرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ در اظهاراتی مداخله‌جویانه اظهار کرد آمریکا یک ناو جنگی به خاورمیانه اعزام می‌کند تا این پیام را به ایران برساند که هر گونه حمله به منافع آمریکا با بی رحمی پاسخ داده خواهد شد. بولتون همواره مواضع خصمانه‌ای در قبال ایران داشته و ماه‌ها قبل درخواست کرده بود طرح‌هایی برای حمله نظامی تهیه شود.

تصمیم آمریکا برای ارسال ناوهای جنگی به خاورمیانه در همین راستا باید دیده شود. شاید بولتون از تلاش‌های ناموفق برای براندازی دولت در ونزوئلا به خشم آمده و توجه خود را به ایران معطوف کرده است.

این اقدام تنها یک هفته پس از پایان معافیت‌ها از تحریم‌ها برای واردات نفت ایران و تشدید تلاش‌های دولت آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران صورت می‌گیرد. ترامپ برای تحت فشار قرار دادن ایران در حال بررسی سایر تحریم‌های غیرنفتی است.

افزایش قیمت نفت تاکنون تحت تأثیر عوامل عرضه بوده است. گروه اوپک پلاس ۲.۲ میلیون بشکه در روز از عرضه به بازار را محدود کرده که شامل افت ناخواسته صادرات ایران و ونزوئلا بوده است.

بانک سرمایه گذاری امریکا مریل لینچ در یادداشتی اعلام کرده است در مجموع اختلالات عرضه جهانی به چهار میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین میزان در چند دهه اخیر است. از نظر تاریخی، هر یک میلیون بشکه در روز اختلال در روند عرضه معادل تغییر قیمت هر بشکه نفت به میزان ۱۷ دلار است.

با این حال اگرچه بهای معاملات تحویل فوری و کوتاه مدت امسال رشد قابل توجهی داشته‌اند اما بهای معاملات آتی افزایش ملایمی نشان داده‌اند. قیمت معاملات تحویل فوری از دسامبر ۲۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرده اما بهای معاملات سه ساله تنها شش دلار افزایش داشته است. این مسئله برای شرکت‌های حفاری شیل آمریکا بیمه کردن تولید آتی را دشوار می‌کند. به عبارت دیگر واکنش شیل ملایم از آنچه خواهد بود که اکثر افراد تصور دارند.

بر اساس یادداشت امریکا مریل لینچ، وضعیت مذکور به اوپک پلاس برتری می‌بخشد زیرا نگرانی کمتری از بابت رشد عظیم شیل وجود خواهد داشت. بعلاوه به دلیل این که عربستان سعودی به قیمت حدود ۹۳ دلار هر بشکه نفت برای متوازن کردن حساب‌های خود نیاز دارد، ریاض برای بالا بردن تولید به آهستگی عمل خواهد کرد. امریکا مریل لینچ کف قیمت نفت برنت را ۷۰ دلار در هر بشکه پیش بینی کرده است.

دغدغه آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران، قیمت‌های نفت را با فشارهای افزایشی روبرو می‌کند. مسئله حساس برای دولت ترامپ چگونگی مقابله با ایران و ونزوئلا بدون بالا بردن قیمت‌های نفت است زیرا قیمت‌های بالاتر یک تهدید سیاسی داخلی به حساب می‌آید.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بر مبنای واکنش بازارهای نفت در روز دوشنبه که در اواسط معاملات روز اندکی کاهش پیدا کردند اما بعدازظهر افزایشی شدند می‌توان گفت که ترامپ راه علاجی پیدا کرده است. وی همزمان با تشدید مقابله با ایران، به جنگ تجاری با چین دامن زده است. معمولاً نگرانی‌ها نسبت به جنگ در خاورمیانه قیمت‌ها را بالا می‌برد اما نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصاد جهانی در نتیجه جنگ تجاری ترامپ، قیمت‌ها را پایین می‌آورد. بنابراین به نظر می‌رسد ترامپ در تلاش است همزمان با پیشبرد سیاست‌های خصمانه خود، رشد قیمت‌های نفت را کنترل کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.