خوان گوآیدو،‌ رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: امروز آشکار شده است که نیروهای مسلح کشورم از اینکه مصونیت ندارند ناراضی هستند. گفت‌وگوهایی با مقام‌های مدنی و نظامی که حاضر به طرفداری از قانون اساسی ما شدند، صورت گرفته است. من بسیار خوش‌بین هستم که ما به دستیابی به هدف "تغییر" در ونزوئلا نزدیک شدیم.

گوآیدو را بیش از ۵۰ کشور به رسمیت شناختند؛ این رئیس ۳۵ ساله مجلس ملی تحت کنترل اپوزیسیون، مادورو را به غصب قدرت متهم می‌کند و ژانویه با استناد به قانون اساسی رئیس‌جمهوری خودخوانده موقت شد و ونزوئلا را که از قبل مشکلات اقتصادی عمیقی داشت، به بحران سیاسی هم کشاند. با این حال مادورو سفت و سخت کنترل را در دست دارد و از حمایت مداوم نیروهای مسلح کشورش برخوردار است.

با این حال گوآیدو امید دارد که ارتش در نهایت همراه آنها شود. او گفت: "ما همچنان منتظریم تا تعداد بیشتری از افراد اعلام نارضایتی کنند و در "عملیات آزادی" مشارکت داشته باشند." از آن سربازانی که در کودتای ناکام اخیر شرکت داشتند، ۲۵ تن در سفارت برزیل پناه گرفته‌اند. گوآیدو گفت: امروز تمام آنچه لازم است اتفاق بیفتد، مربوط به نیروهای مسلح است و اطمینان داریم که کارمندان دولت می‌توانند به ترس خودشان غلبه کنند.

گوآیدو مدعی است رئیس‌جمهوری مشروع و قانونی ونزوئلا روز به روز "ضعیف‌تر" می‌شود. او تصویری از رهبری را ترسیم کرد که با اندک حامیان باقیمانده در کاخ ریاست جمهوری موسوم به میرافلورس مانده است. گوآیدو افزود: آنها می‌گویند مادورو در میرافلورس است اما آنها همچنین می‌گویند که او با حلقه امنیتی اصلی خودش شامل کوبایی‌ها در یک پناهگاه است و حلقه دوم متشکل از سربازانی از یگان ویژه حفاظت ریاست جمهوری است. او دیگر حتی به فرماندهان ارشد اعتمادی ندارد، حتی اعتمادی هم به اطرافیانش ندارد.

در همین حال رئیس‌جمهوری ونزوئلا شنبه در جمع حدود ۵۰۰۰ سرباز که به صورت زنده از تلویزیون دولتی پخش شد، گفت: من به ژنرال‌ها و آدمیرال‌ها گفته‌ام که وفاداری فعال می‌خواهم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.