حشمت الله فلاحت پیشه درباره پاسخ های احتمالی ایران به خروج آمریکا از برجام گفت‌: جمهوری اسلامی ایران سیاست تقابلی خود را پیش رو می‌گیرد. قطعا از این سیاست همه قوای نظام و جریانات سیاسی حمایت خواهند کرد. اصل این است که ما در قالب برجام و NPT حتما سیاست خود را در پیش خواهیم گرفت.

به گفته وی برجام که در حال‌ حاضر به عنوان برنامه جامع یاد شده است، دارای پیش‌بینی‌هایی است که اگر طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، چه اتفاقی رخ می‌دهد. آخرین اتفاق این بود که آمریکایی‌ها بعد از بازگشت تحریم ها نقشه دوم خود را پیاده سازی کردند. این نقشه با هدف محرومیت صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پیاده سازی شد تا از این چرخه بهره لازم را ببرند. نتیجه‌ این است که ما از دل برجام باید دو موضوع را دنبال کنیم. قسمت اول این است که جمهوری اسلامی ایران ساز و کارهای داخلی را برای تامین سوخت مورد نیاز خود طی می‌کند، چون پیش‌بینی های ما این است که آمریکایی ها در آینده می‌خواهند مشکلاتی برای کشور در زمینه سوخت هسته ای و تبادلات هسته ای ایجاد کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت‌: ایران باید وارد مذاکرات جدی با آژانس بین‌المللی هسته ای و اعضای برجام شود تا سوخت مورد نیاز خود را در سطوح مورد نیاز در داخل تولید کنیم.   

فلاحت پیشه در ادامه گفت‌: ما یکسری تعهداتی مازاد بر NPT را اجرا کردیم که ماحصل NPT نبود،‌ بلکه ماحصل برجام بود. پس اکنون دلیلی ندارد که ایران در شرایط فعلی به این تعهدات پایبند بماند. بهتر است تعدیل در این تعهدات نیز شکل بگیرد. منتها اتفاقی که رخ می‌دهد این است که خروج از برجام و NPT صورت نخواهد گرفت و ما نیز از ظرفیت‌های برجام و NPT برای مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.