دکتر نمکی در مراسم رونمایی از داروهای داپاگلیفلوزین و امپاگلیفلوزین، بیان کرد: توسعه یافتگی یعنی تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی. سرمایه انسانی است که در تولید ملی نقش آفرینی می کند.

دکتر نمکی ادامه داد: ما در وزارت بهداشت، سیاستمان حمایت از تولید داخلی است. ما اجازه ورود دارو و مواد اولیه ای که در کشورمان تولید می شود را نمی دهیم.

وی افزود: این شیوه حمایت از تولید داخلی، یک همبستگی را طلب می کند. ما همه باید در سطح ملی به یکدیگر کمک کنیم و حمایت ها را به عرصه تولید و عرضه برسانیم.

وزیر بهداشت در خصوص داروهای سرطانی بیان کرد: ما دو سیاست را دنبال می کنیم اول پیشگیری و اصلاح سبک زندگی و دوم ساخت داروهای مورد نیاز در داخل کشور است.

ظرفیت های استان البرز در حوزه داروسازی

دکتر سورنا ستاری دیگر سخنران این مراسم بود. وی بیان کرد: امسال برنامه مفصلی را برای مواد اولیه دارویی با همکاری سازمان غذا و دارو خواهیم داشت.

دکتر ستاری به پتانسیل بالای شرکت های دارویی ایران اشاره کرد و گفت: با تکیه بر همت دوستان در صنعت دارو، کارهای بزرگی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: اکوسیستم استان البرز نیز پتانسیل بسیار خوبی به حساب می آید. باید از این ظرفیت ها استفاده کرد و البرز را به یک قطب داروسازی در ایران تبدیل کرد.

رویکرد ما عمق بخشیدن به دانش است

دکتر کبریایی زاده نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت. وی گفت: اواخر اردیبهشت برای ما یاد آور نزدیک شدن به فتح خرمشهر است و باید یادی کنیم از شهدای عملیات بیت المقدس. از خدا می خواهم ما را سربلند قرار دهد.

دکتر کبریایی زاده ادامه داد: از مدیران استانی تشکر می کنم که کمک کردند تا زیرساخت ها در کشور شکل بگیرد.

وی گفت: ایده ی کار روی مولکول های جدید سال ۸۳ شروع شد و تیمی در این راستا تشکیل شد.

دکتر کبریایی زاده افزود: اولین دارو، داروی خوراکی برای بیماران تالاسمی بود که در سال ۸۶ توانستیم به عنوان اولین ژنریک ساز این دارو را تولید کنیم.

وی گفت: به پیشنهاد وزارت بهداشت، رویکرد ما عمق بخشیدن به دانش بود.  تا جایی که تمام مواد را در داخل کشور تولید کنیم.

دکتر کبریایی زاده گفت: در سال ۹۰ تصمیم گرفتیم روی تولید مواد اولیه ضد سرطان تمرکز کنیم و خوشبختانه در سال ۹۵ فرمولاسیون را تمام کردیم.

دکتر کبریایی زاده گفت: با نگاه باز و هوشمندانه دکتر قانعی، ما ۲۵ فرمول جدید را هدفگذاری کرده ایم.

وی گفت: امیدوارم با همت و تلاش همه بتوانیم در محضر خداوند و شهدا سربلند باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.