خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرده که این کشور ۲۰ میلیارد دلار برای تولید یک میلیون بشکه در روز دیگر نفت سرمایه گذاری خواهد کرد تا مازاد ظرفیت تولید خود را حفظ کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا مازاد ظرفیت تولید را به عنوان حجم تولیدی تعریف می‌کند که می‌تواند ظرف ۳۰ روز به تولید اضافه شود و به مدت ۹۰ روز ادامه پیدا کند. معمولاً ظرفیت کمتر تولید باعث افزایش قیمت‌های نفت می‌شود. عربستان سعودی در سال‌های اخیر بزرگترین مازاد ظرفیت تولید جهان را داشته که بین ۱.۵ تا ۲ میلیون بشکه در روز بوده است. با این حال مازاد ظرفیت تولید این کشور در اکتبر سال ۲۰۱۸ که سعودی‌ها تولید نفت را به ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز افزایش دادند به ۱.۳ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد و این ظرفیت با افزایش بیشتر تولید در نوامبر، به ۹۰۰ هزار بشکه در روز افت کرد.

شرکت آرامکوی سعودی با افزایش ظرفیت تولید در یکی از میادین خود توانست رکورد بالایی نفت در نوامبر گذشته تولید کند. در گزارش سالانه ۲۰۱۷ این شرکت آمده که آرامکو در مسیر افزایش تولید از میدان خورایس به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ قرار دارد که ظرفیت تولید روزانه آن را به ۱.۵ میلیون بشکه در روز می‌رساند. این میدان که نفت سبک تولید می‌کند برای نخستین بار در سال ۱۹۵۷ کشف شد. همزمان با افزایش عرضه نفت تولید میدان خورایس در اواخر سال ۲۰۱۸، مشکل فنی در میدان فراساحلی مانیفا که نفت سنگین تولید به ظرفیت ۹۰۰ هزار بشکه در روز تولید می‌کند، برطرف شد.

در گزارش سالانه ۲۰۱۷ آرامکو همچنین کشف دو میدان نفتی جدید اعلام شد اما به ظرفیت این دو میدان یا مدت زمان توسعه آنها اشاره نشد. الفالح در پیام خود در این گزارش سالانه نوشته بود: صنعت جهانی نفت یک تریلیون دلار سرمایه گذاری برنامه‌ریزی شده را از زمان ریزش قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۴ از دست داده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر مشکلات دیپلماتیک برطرف شده و عربستان سعودی بتواند از سهم خود در منطقه نفتی مشترک با کویت بهره برداری کند، تولید نفت این کشور افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.