بلومبرگ در این باره نوشت: ایران گفته است که دیگر "به اصول توافق هسته‌ای پایبند نخواهد بود" و مدت ۶۰ روز به دیگر کشورهای امضا کننده برجام مهلت داده است تا تعهدات خود را به ویژه در بخش بانکی و نفتی اجرایی کنند.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه به کشورهایی که عضو توافق هسته‌ای هستند اعلام کرد که ایران دیگر به تعهدات خود (در توافق هسته‌ای) در رابطه با محدودیت‌های ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده و آب سنگین پایبند نخواهد بود.

در این بیانیه مطرح شده است که اگر کشورها به درخواست ایران عمل کنند، جمهوری اسلامی ایران پایبندی به تعهدات خود در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را دوباره از سر می‌گیرد و در غیر این صورت با رویکردی گام به گام، پایبندی خود را کمتر خواهد کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در اظهارات امروز خود در تلویزیون اعلام کرد که سایر کشورها نیز باید به تعهدات خود عمل کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران شب گذشته اظهار کرد که جمهوری اسلامی ایران از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد و واکنش آن به تحریم‌های اخیر آمریکا "در چارچوب توافق" خواهد بود.

به گزارش ایسنا، شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان امروز در پیامی توییتری گفت: ایران پس از یک سال شکیبایی، اقداماتی را که آمریکا تداوم آن‌ها را غیرممکن ساخته است، متوقف می‌کند. اتحادیه اروپا و گروه E۳+E۲ روزنه باریکی برای برگرداندن (این وضعیت) دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.