این مراسم امروز چهارشنبه با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و جمعی از سران نهادهای ایرانی برگزار شد.

شاعرانی که از تندیس آنها رونمایی شد شامل رودکی پدر شعر پارسی، حافظ غزلسرای بزرگ ایران، سعدی شاعر و حکیم و فردوسی حماسه سرای بزرگ ایران می باشند.

این پروژه طی چند ماه گذشته به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران طراحی و اجرا گردیده است.

ازجمله اقدامات قبلی سفارت در زمینه نصب تندیس مفاخر ایران در روسیه می توان به نصب و رونمایی مجسمه خیام شاعر پرآوازه ایران در شهر آستراخان در دو سال پیش از این اشاره کرد.

همچنین نصب سردیس چهار تن از شعرا و مفاخر فرهنگی ایران در شهرهای ولادی قفقاز، مخاچ قلعه، نیژنی نووگراد و سن پترزبورگ در دستور کار سفارت قرار دارد که در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.

قابل ذکر است که ۲۰ سال پیش از این نیز با پیگیری طرف ایرانی مجسمه فردوسی در محل کتابخانه ادبیات خارجی مسکو نصب شد.

آلبوم تصاویر سفرای ایران در روسیه از ابتدا تا امروز (طی محدوده زمانی بیش از چهارصد سال) پروژه دیگری است که از آن رونمایی می گردد.

این آلبوم شامل تصاویر سفرا در دوره سفارت آنها در روسیه می باشد و حاصل جستجو در آرشیوهای مختلف است که کلیه سفرای ایران در روسیه از زمان تاسیس سفارت مقیم در این کشور دربرگرفته است.

مرمت ساختمان قدیمی سفارت و آثار ارزشمند تاریخی و هنری موجود در آن طی یک سال و نیم گذشته انجام شده و تزئینات داخلی بنا و اشیاء نفیس آن توسط تیمی از استادکاران ایرانی مرمت شده است.

گفتنی است ساختمان قدیمی سفارت ایران در مسکو که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد در سال ۱۸۱۶ بنا شده و از سال ۱۹۲۱ سفارت ایران در این ساختمان استقرار یافته است.

وزیر امور خارجه ایران دیروز برای دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی خود وارد مسکو شد و این دیدار امروز برگزار خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.