شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: انتظار می رود تا مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که در سفری غیرمنتظره شب گذشته وارد بغداد شده بود، امروز با ترزا می نخست وزیر انگلیس بر سر ایران رایزنی کند.

سی ان ان افزود: درسراسر جهان تمام چشم ها به تنش بین آمریکا و ایران دوخته شده و تهران ساعاتی پیش از توقف بخشی از تعهد خود از توافق هسته ای ۲۰۱۵ خبر داد. 

سی ان ان افزود:حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در یک نطق تلویزیونی گفت که ایران از برجام خارج نشده است اما امروز آن روی دیگر سکه برجام را نشان می دهیم.

سی ان ان ادامه داد: پمپئو این چهارشنبه برای گفت و گو با مقامات انگلیسی در لندن به سر می برد، پس ازآنکه شب گذشته در دیداری غیرمنتظره به عراق سفر کرد. 

مقامات پنتاگون به سی ان ان گفته اند که بنابر اطلاعات به دست آمده ایران اقدام به جابجایی موشک در قایق در خلیج فارس کرده است. 

سی ان ان ادامه از نیک رابرتسون خبرنگار خود که در برابر خانه شماره ۱۰ در لندن قرار داشت پرسید: ایران با اعلام اینکه همچنان برجام را رها نکرده است با این التیماتوم چه امیدی داشته و می خواهد چه چیزی دست یابد.

نیک رابرتسون گفت: چیزهایی بیشتری از آلمان، انگلیس و فرانسه بدست آورد که همچنان بر این باورند که توافق هسته ای بهترین راه است و اینکه ایران به آن پایبند مانده و سازمان بین المللی انرژی اتمی قادر به نظارت و بازرسی از فعالیت های هسته ای ایران است.

خبرنگار سی ان ان افزود: این بحث اصلی مذاکرات بین مایک پمپئو و ترزا می خواهد بود چراکه انگلیس قویا به چیزی متفاوت تر از آنچه آمریکا به آن باور دارد، معتقد است.

رابرتسون ادامه داد: به همین دلیل ایران بنابر بند ۲۶ توافق هسته ای که می گوید چنانچه یکی از امضاکنندگان این توافق تحریم ها را بار دیگر بر ایران اعمال کند آنگاه ایران مجاز است تا از این توافق تبعیت نکند.

خبرنگار سی ان ان درباره احتمال اعمال تحریم های طرف اروپایی علیه ایران در پی اعلام اخیر کاهش تعهدات گفت: از برخی منابع فرانسوی و دیگر منابع اروپایی شنیده شده که می گویند (این اقدام ایران) به معنی اعمال فوری تحریم ها نیست که آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا بلافاصله تحریم ها را بر ایران اعمال کنند چراکه یک ساز وکاری دراین زمینه به کار گرفته می شود.

وی ادامه داد: به یاد داشته باشید که اتحادیه اروپا در مخالفت با اقدام آمریکا در پایان بخشیدن به معافیت خرید نفت ایران نامه ای به آمریکا فرستاد و در آن ابراز تاسف کرده که این موضوع می تواند برجام را به مخاطره افکند.

رابرتسون افزود: شکاف عمیقی بین اروپا و آمریکا بر سر برجام وجود دارد.

به گزارش ایرنا، ماجا کوچیجانچیچ سخنگوی کمیسیون روابط خارجی اتحادیه اروپا، مورخ سوم اردیبهشت ماه درجمع خبرنگاران گفت: «ما از تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌ها متاسف بوده و این امر بیشتر از قبل برجام را به خطر می‌اندازد.»

سخنگوی کمیسیون روابط خارجی اتحادیه اروپا سپس بر پایبندی اتحادیه اروپا بر توافق هسته‌ای تاکید کرد و خواستار آن شد که ایران نیز همچنان این توافق را به طور کامل رعایت کند.

&#۳۹;حسن روحانی&#۳۹; رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه در واکنش به اقدام امریکا در خروج از توافق هسته ای و بازگرداندن تحریم ها از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده وآب سنگین برای مدت ۶۰ روز خبرداد وگفت:اگر اروپایی ها در این مدت به جبران بپردازند ما هم به شرایط امروز برمی گردیم ولی اگر در پایان ۶۰روز به نتیجه ای نرسیم دو اقدام دیگر را در پیش می گیریم.

پیش از آغاز سخنان رییس جمهوری، سفیران کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه امروز به وزارت امور خارجه دعوت و نامه رییس جمهوری اسلامی ایران از سوی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد.

همچنین شورای عالی امنیت ملی امروز در بیانیه ای خطاب به کشورهای برجام اعلام کرد: ایران از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.