صحبت‌های مهمی بود؛ همانقدر که صحبت‌های ترامپ یک‌سال پیش مهم بود و سرنوشت برجام را تغییر داد. حسن روحانی امروز در جلسه هیات دولت از متوقف کردن بندهایی از برجام خبر داد. او گفت: سیاست ما این بود.تعهد دربرابر تعهد، تحریم در برابر تحریم و تصمیم در برابر تصمیم.» طبق این تصمیم، ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایتِ محدویت های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی شده و ذخائر آب سنگین نمی داند. به کشورهای باقی مانده در برجام شصت روز فرصت داده می شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی نمایند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات  ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. البته روحانی در صحبت‌های امروز خود یک اولتیماتوم ۶۰ روزه هم به اروپایی‌ها داد و گفت: «فرصتی ۶۰ روزه به طرف مقابل می دهیم. اینکه آماده مذاکره هستیم اما بعد از این ۶۰ روز ایران گام بعدی را بر می دارد و غنی‌سازی از سر گرفته می شود.»

محمد جواد ظریف هم که برای دیدار با مقامات روسی به مسکو سفر کرده بود بعد از صحبت‌های روحانی  در جمع خبرنگاران می گوید: آخرین اقدام ایالات متحده در روز ۴ مه ۲۰۱۹ در واقع اجرای برجام را غیر ممکن کرده است. آمریکایی‌ها تلاش کردند با فشار، تهدید و قلدری مانع انجام فعالیت هسته‌ای ایران که در چارچوب برجام انجام می‌شد، شوند. او ادامه می‌دهد: ایران به جهان نشان داده است که به تعهدات خود پایبند است و امروز نوبت دنیاست که به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند. ما نشان داده‌ایم کشوری کهن با صبر زیاد هستیم اما حاضریم برای حقوق خود مقاومت کنیم و امروز نوبت دنیا است که به تعهد خود عمل کند. وزیر خارجه می‌گوید: اقدام اخیر جمهوری اسلامی ایران در دادن فرصت ۶۰ روزه به پنج کشور باقی مانده در برجام  این فرصت را به آنها ارائه می‌کند که بتوانند با تامین حقوق ایران در برجام ، برجام را به حالت اولیه برگردانند.

این اتفاقات با واکنش‌های مختلفی از سوی شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان مجلس مواجه شد که در جدول زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

نام و سمت

اظهارات

محمود واعظی/ رئیس دفتر رئیس جمهور

مطالبی که لازم بود هم در بیانیه شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و هم آقای رئیس جمهور امروز درباره این موضوع صحبت کردند. ما در این دو ماه دو اقدام اساسی انجام می دهیم که اگر به نتیجه رسیدیم برمی‌گردیم به روز قبل از امروز، اما اگر به نتیجه نرسیدیم مرحله دوم را اجرایی می کنیم.

 

علی اکبر صالحی/ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

*جمهوری اسلامی ایران توانست با سیاست هوشمندانه خود رفتار نفاق‌گونه دولت آمریکا را در سطح افکار عمومی جهان نشان دهد. پیش‌تر آمریکا ادعا می‌کرد که ایران اهل مذاکره نیست؛ ایران وارد مذاکره شد و برجام به دست آمد. 

*این مساله برای ۶۰ روز است و اگر در این ۶۰ روز آنها توانستند نظرات ایران را تامین کنند، ایران شرایط را به حالت امروز برمی گرداند و اگر کماکان بخواهند بر بدعهدی خود بمانند ایران هم قدم های بعدی را خواهد برداشت.  ما بحث خروج از برجام نداریم بلکه در چهارچوب برجام از حقوقی که برای ما مشخص شده استفاده خواهیم کرد.

 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه / رئیس کمیسیون امنیت‌ملی

*پیام جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز بود نتیجه آن است که تا دو ماه آینده عملا اعضای باقی‌مانده برجام دعوت به مذاکره با ایران شده‌اند. بعد از دوماه ممکن است دو اتفاق بیفتد.اتفاق اول آن است که طرف‌های باقی‌مانده برجام حاضر نباشند در شرایط تحریمی به وظایف خود عمل کنند که این نقض توافق است. اتفاق دیگر آن است که کمک کند ایران با تحریم‌های آمریکا مقابله کند. نتیجه آن است که برجام آن چنان از ثبات و قدرت برخوردار می‌شود که اعضای برجام با هیات آمریکا مذاکره کرده و قدرت خودشان را نشان خواهند داد.

*در دو ماه آینده یا آنقدر برجام تقویت می‌شود که می‌توانیم با تحریم‌ها مقابله کنیم یا این‌که به صورت خنثی برجام پایان می‌یابد که این به معنای بازگشت به تحریم‌ها نیست. ایران با این کار صلح‌آمیز توپ را در زمین اروپایی‌ها انداخته است.

مصطفی میرسلیم / عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

*اقداماتی که دولت ایران در مقابله با بدعهدی آمریکا و خروج از برجام انجام داده است را باید آمریکا جدی بگیرد و ما را در احقاق حقمان درک کند.اقدامات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی متعددی علیه اقدام نابخردانۀ آمریکا می‌توان انجام داد به شرط آن که دولت آمادۀ آن باشد و مجلس نیز پشتیبانی کافی را داشته باشد. این خواست برحق مردم است و تأخیر در آن آمریکا را گستاخ می‌کند؛ چنانچه در ماه گذشته با کمال بی شرمی سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی  قراردادند.

 

محمد برومندی / نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی

* قرار بود در برجام نسبت به رفع مشکلات و مسائل جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های اقتصادی گام برداشته شود و ایران در قبال توافق نفع اقتصادی داشته باشد. اما بعد از برجام شاهد قراردادی کاملاً یک طرفه بودیم. ما همه چیز را متوقف کردیم اما هر روز نسبت به گذشته فشارها شدیدتر و تحریم‌ها ظالمانه‌تر شد.

*اروپا از فرصت به دست آمده استفاده کند چون برهم خوردن برجام لطمه‌ای به صلح و امنیت بین‌المللی وارد می‌کند و ناامنی منطقه و اتفاقات متعددی را رقم می‌زد.

 

علیرضا رحیمی / عضو هیات رئیسه مجلس

*خروج از برجام توسط ایران گزینه مطلوب آمریکایی‌ها و گروه B است. برخی تندروها نیز از داخل فشار برای خروج دارند. محدود کردن همکاری‌های ایران پیام روشنی دارد، آمریکا و اروپا به اجرای تعهدات خود برگردند و شرکای ⁧ برجام ⁩ برای حفظ آن هزینه کنند.

*قلدری آمریکا نمی‌تواند فشار برای مذاکرات باشد.

 

محمدرضا تابش/ نائب رئیس فراکسیون امید

*خروج یکجانبه و قلدرمآبانه آمریکا و انفعال و کندی اروپا در ایفای تعهدات جبرانی ما را به تصمیم گیری اخیر رساند که کاملاً مقتدرانه، هوشمندانه و در جهت تأمین منافع ملی است.ما در حال حاضر تمامی اقدامات خویش را طبق قواعد پیش بینی شده در برجام قرار داده‌ایم و امیدواریم سایر کشورها با عمل به تعهدات خود، ایران - کانون ثبات در منطقه و در خط مقدم مقابله با تروریسم را در ایفای تعهدات بین المللی و نقش آفرینی مؤثر در صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی- یاری کنند.

*گزینه‌های خروج از برجام و خروج از ان پی تی مقابل روی ماست که در موقع لزوم و با محاسبه دقیق هزینه - فایده آن برای مردم و کشور، تصمیم خواهیم گرفت.

 

علاءالدین بروجردی/ عضو کمیسیون امنیت ملی

*توافق با ۱+۵ در یک جاده دوطرفه صورت گرفت. ما پذیرفتیم برخی محدودیت‌ها را در عرصه فناوری هسته‌ای اعمال کنیم و طرف مقابل نیز تحریم‌ها را بردارد. این‌که آمریکای ترامپ بازی را برهم زد و از برجام خارج شد و به اروپایی‌ها برای عمل نکردن به تعهدات‌شان فشار آورد به معنای خارج شدن از جاده دوطرفه است.

* اگر اروپا به ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ما توجه نکند به ضررش تمام خواهد شد. آنها علاقه‌مند بودند که ایران در این چارچوب حرکت کند اما وقتی خودشان تعهدات‌شان را عمل نمی‌کنند انتظار این‌که طرف مقابل تعهداتش را عملیاتی کند، بی‌جا است

 

سید حسین نقوی حسینی/ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

*ما وارد برجام شدیم و همه بارهای ناشی از آن را تحمل کردیم و توافقی منعقد شد که مورد تأیید شورای امنیت، اتحادیه اروپا و جامعه جهانی قرار گرفت اما آمریکایی‌ها خلاف عمل کردند و اگر اتحادیه اروپا هم در برجام نماند، خلاف آن عمل کرده اما ما در چارچوب برجام عمل می‌کنیم

*خروج از برجام آورده‌ای برای ما ندارد اما می‌توانیم اقدامات متقابلی را در این راستا انجام دهیم. به این معنا که اگر تمام اعضای ۱+۵ از برجام خارج شوند ضرورتی ندارد ما خروج از برجام را مطرح کنیم چرا که باید در حال حاضر هم برجام را خاتمه یافته تلقی کنیم و اقدامات خود را انجام دهیم. ما در حال حاضر در حال اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی هستیم که می‌توانیم دیگر آن را اجرا نکنیم.

 

 

جلیل رحیمی جهان‌آبادی/ عضو کمیسیون حقوقی و قضایی

*قرارداد برجام مجموعه ای از حقوق و تکالیف برای طرف‌های این قرارداد بوده که بعد از اقدامات آمریکا نه تنها آنها به تعهدات خود عمل نکردند بلکه آشکارا حقوق ایران را نقض کردند و اروپایی‌ها هم نتوانستند به نحو مطلوب از حقوق ایران دفاع کنند.در حال حاضر سه گام مهمی که ایران باید بردارد یکی ایجاد اجماع وسیع و فراگیر بین تمامی بخش های حاکمیت است؛ زیرا اثرگذاری آن بسیار بیشتر از سیاست های متشتت خواهد بود، گام دوم دوری از تنش نظامی و گام سوم آماده شدن برای گفتگو و مذاکره با طرف های غربی است.

*روندی که از سوی ایران و آمریکا شروع شده نهایتا می‌تواند به مذاکره ختم شود تا طرف‌ها حرف‌های جدیدی بزنند. البته باید توجه داشته باشیم آمریکا بدش نمی آید این روند را به سمت تنش ببرد، اما ما باید از تنش نظامی دوری کنیم و اجازه آن را ندهیم زیرا آثار و تبعات سنگینی برای منطقه خواهد داشت.

علی ربیعی / وزیر سابق وزارت کار

*آمریکا به خیال خود هر روز دایره فشارهایش را تنگتر می‌کند. رویای‌شان مدام این است که با ایران‌هراسی ته دل مردم را خالی کنند. از تهدید همسایگان و شرکای اقتصادی تا فرستادن ناوگروه جنگی. در دل این تهدیدها ایران سیاستی جدید در پیش گرفته. روحانی می‌گوید سیاست ما سیاست جنگ نیست و درهای مذاکره باز است اما ایران از امروز مراوداتش در چارچوب برجام را با مدلی جدید ادامه می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.