به نوشته روزنامه گاردین، ایاد البغدادی، فعال دموکراسی‌خواه سعودی و منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در حال حاضر به عنوان پناهنده در نروژ ساکن است. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هشدار داده که این فرد در معرض تهدید از سوی ریاض قرار دارد.

در ۲۵ آوریل به این فعال سعودی درباره تهدید از سوی عربستان هشدار داده شد زمانیکه مقام‌های نروژ به محل سکونت وی رفته و به محلی امن منتقلش کردند و به وی هشدار دادند که در معرض خطر احتمالی از سوی عربستان قرار دارد.

به این فعال سعودی گفته شد که این تهدید بالقوه از سوی آژانس اطلاعاتی سیا به مقام‌های نروژ اطلاع داده شده است.

البغدادی در گفتگویی تلفنی با گاردین گفت: متوجه شده‌ام که عربستان روی من تمرکز کرده اما ایده‌ای ندارم که چگونه این کار را انجام می‌دهد. مقام‌های نروژ به من گفتند که آنها این کار را با جدیت انجام می‌دهند. آنها آماده می‌شوند. مقام‌های نروژ با دو واحد ویژه به منزل من آمدند. یکی برای انتقال من و دیگری برای تضمین این مساله که کسی دنبال ما نیست.

ایاد البغدادی نویسنده متولد فلسطین است که در توئیتر فعالیت می‌کند و در جریان بهار عربی و با آغاز توئیت درباره قیام مصر برای خود شهرتی کسب کرد.

وی پس از دستگیری و اخراج از امارات در ۲۰۱۵ به نروژ پناهنده شد و از آن زمان، ولیعهد عربستان به موضوع اصلی انتقادهای این نویسنده بدل شده است.

سال گذشته پس از قتل جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست در سفارت عربستان در ترکیه البغدادی در توئیتی هشدار داد که اگر بن سلمان از سوی متحدان غربی مورد سوال قرار نگیرد خطرناک‌تر می‌شود. او نوشت: اگر این آدم ربایی نادیده گرفته شود قدم بعدی ترور در پایتخت‌های شماست و من اصلاً در این باره شوخی نمی‌کنم.

البغدادی می‌گوید: این تهدید به این معنی است که من مؤثر بوده‌ام اگر آنها قصد کشتن مرا نمی‌کردند دیگر به کار ادامه نمی‌دادم.

براساس سیاست آمریکا سیا وظیفه حقوقی برای اعلام هشدار دارد و باید در صورت وجود ادله مستدل و کافی به قربانی اطلاع داده شود.

البغدادی می‌گوید احتمال اینکه دولت سعودی بخواهد فعالان خارج نشین را ساکت کند نشانگر پرحاشیه شدن شاهزاده بن سلمان است. تعداد زیاد سعودی‌های تحصیل‌کرده در خارج که به سرع به فعالان سیاسی تبدیل شده‌اند می‌توانند مشکلی بزرگ و جدی برای بن سلمان شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.