به گزارش رویترز، دونالد ترامپ دلیل خوشحالی خود از شکست توافق تجاری با چین را بدست آوردن میلیاردها دلار پول از طریق تعرفه بر کالاهای چینی دانست.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این نیز با توجه به عدم پیشرفت مذاکرات تجاری بین دو کشور و با هدف پایان بخشیدن به جنگ تجاری یک ساله با چین در ششم می (۱۶ اردیبهشت) اعلام کرد، واشنگتن تعرفه کالاها چینی را افزایش خواهد داد.

دونالد ترامپ در پیامی توییتری گفت، چینی‌ها اخیراً به ما اطلاع داده‌اند که معاون نخست وزیر این کشور برای ادامه مذاکرات تجاری به آمریکا خواهد آمد اما من از طرف دیگر به دلیل یکصد میلیارد دلاری که قرار است از تعرفه بر کالاهای چینی بدست آید بسیار خشنود هستم.

برخی محافل بین المللی پیش بینی می کردند که اقدامات ترامپ موجب لغو سفر هیات چینی به امریکا می شود اما برخلاف آن، وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این هیئت اعزام می‌شود.

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از این اقدام آمریکا گفت که پکن هیئت خود را برای انجام یازدهمین دور گفت و گوهای تجاری دو کشور آماده می‌کند.

وی در واکنش به این تصمیم ترامپ گفت: آمریکا بارها چنین تهدیدی را مطرح کرده و بخوبی از مواضع دولت چین در قبال این تهدیدها آگاه است.

شوانگ ابراز امیدواری کرد، دو کشور بتوانند به توافقی برسند که برای طرفین سودمند باشد. البته نگرانی‌هایی در جامعه بین‌المللی در باره دور نهایی گفت و گوها وجود دارد.

وی در عین حال تاکید کرد که هیات چینی به آمریکا سفر می‌کند.

«شی اینهونگ» کارشناس مسائل منطقه ای دانشگاه مردم می‌گوید که ترامپ سعی دارد با افزودن بر فشارها بر چین و گرفتن امتیاز از این کشور، راه را برای ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۲۰ میلادی هموارتر کند.

وی افزود که شاید طرفین بتوانند در زمینه تجارت به توافق برسند اما اختلافات سیاسی، تجاری و ایدئولوژیک آنها در آینده و در درازمدت ادامه خواهد یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.