راشا تودی گزارش داد، در گزارش پنتاگون با اشاره به افزایش قدرت اقتصادی چین، به افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌های این کشور در روسیه اذعان شده است. پنتاگون با اشاره به پروژه جاده و کمربند چین نسبت به افزایش نقش چین در معادلات جهانی ابراز نگرانی کرده است.

پیش‌تر و با هدف با هدف تسهیل اجرای پروژه‌های مشترک، روسیه و چین برای ایجاد یک صندوق ارزی مشترک بر اساس یوان توافق کردند. دو کشور در حال حاضر پروژه‌های مشترکی به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار در دست احداث و یا تکمیل دارند.

بنا بر اعلام طرف چینی، این صندوق در مرحله اولیه یک میلیارد یوان (معادل ۱۵۰ میلیون دلار) سرمایه خواهد داشت اما در مراحل بعدی این مبلغ به ۶ تا ۷ برابر مقدار فعلی افزایش خواهد یافت. دو طرف اولویت‌های همکاری را شناسایی کرده‌اند و اکنون در حال مطالعه بر روی برخی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری معین هستند که شامل منابع طبیعی، خدمات مالی، تولیدات صنعتی و بخش مراقبت‌های درمانی می‌شود.

چین و روسیه اخیراً به همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود شتاب بیشتری داده‌اند به گونه‌ای که طبق اعلام ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سال گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور از ۱۰۸ میلیارد دلار گذشت که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ حاکی از افزایشی ۲۵ درصدی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.