علی بهادری‌جهرمی رئیس جدید مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه در مراسم معارفه خود که روز گذشته برگزار شد، گذاشتن بار مسئولیت و اعتماد رئیس قوه قضائیه به خود را در اولین روز ماه مبارک رمضان دلنشین توصیف کرد و افزود: عبادت خدمت به خلق در این ماه مبارک نصیب من شد.

وی در ادامه از ر ئیس قوه قضائیه به دلیل حُسن اعتماد به جامعه وکلای خارج از قوه قضائیه و جامعه حقوقی کشور تشکر کرد و گفت: عرف و روال نبود که کسی خارج از قوه قضائیه در این جایگاه منصوب شود و این نشان‌دهنده حُسن نظر آیت‌الله رئیسی به جامعه حقوقی کشور است.

رئیس جدید مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه جوانگرایی را موضوع مورد اشاره رهبر انقلاب در حکم رئیس قوه قضائیه و همچنین بیانیه گام دوم دانست و افزود: مشخص است که انتخاب جوانان ریسک‌پذیر است و امیدواریم که ما جوان‌ها روسفید باشیم و خاطره خوبی از خود به جای بگذاریم.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه سعی خواهد کرد برنامه تحولی را در راستای اجرایی کردن گام دوم انقلاب با همکاری وکلا و کارشناسان اجرا کند، تصریح کرد: این جامعه باید نقش خود را در رسیدن به حق و مبارزه با بی‌عدالتی ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه وکالت یکی از بال‌های فرشته عدالت است، گفت: امیدواریم کسانی که همکاران قاضی محسوب می‌شوند کمک‌کار او در کشف حقیقت باشند.

رئیس جدید مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه سپس به تشریح برنامه‌هایی که در پیش خواهد گرفت پرداخت و در رابطه با ارتقای جایگاه، شأن و مقام نهاد وکالت و کارشناسان رسمی، گفت: تسری‌دادن اشکالات هر جامعه به کل آن جامعه کار درستی نیست و از مفاسد که بگذریم تسری‌دادن پولدار بودن وکلا به کل آنها صحیح نیست و من شهادت می‌دهم که جامعه وکالت اینطور نیست و وکلای ما هنوز بیمه پایه ندارند.

بهادری با اشاره به اینکه پیش از ورودش به فضای وکالت او نیز چنین تصوراتی در رابطه با وکلا داشته است، افزود: به واسطه مسئولیتم در بسیج وکلا سعی کردم مزه آزمون و وکالت را بچشم من قصد وکالت نداشته و ندارم و هدفم از گرفتن پروانه وکالت آشنایی با همه دردهای این حوزه بود.

وی اصلی‌ترین کمک‌کار خود را وکلا دانست و تصریح کرد: کار وکلا، کارشناسان و مشاوران را به خودشان واگذار خواهم کرد. مرکز ظرفیت عظیم و معقولی در حوزه وکالت دارد بسیاری از اساتید به نام و تراز اول کشور پروانه خود را از اینجا گرفتند که من از آنها دعوت می‌کنم بیایند و اداره خانه خودشان را در اختیار بگیرند، چرا که اینجا یک خانه کاملا تخصصی است.

رئیس جدید مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه تسهیل دسترسی مردم به خدمات حقوقی را از دیگر برنامه‌های خود اعلام کرد و افزود: سعی خواهیم کرد که خدمات حقوقی کیفی‌تر و به صرفه‌تر شوند تا مردم در جمهوری اسلامی راحت‌تر به حقوق‌شان برسند.

بهادری به صرفه‌تر شدن خدمات حقوقی را موجب ارتقاء شأن و منزلت وکلا و توسعه روزافزون مراجعه مردم به خدمات وکالت دانست و با اشاره به اینکه امروز عده‌ای دم از اجباری شدن وکالت می‌زنند، تصریح کرد: شما وکالت را سهل‌الوصول و به صرفه کنید مردم خودشان سراغ وکلا می‌آیند و بدون مشاوره و وکیل به دادگاه نمی‌روند.

وی ارتقای شفافیت عملکرد نهاد وکالت را از دیگر برنامه‌های خود اعلام کرد و افزود: در فضای شفاف سره و ناسره شناخته می‌شود و عموم جامعه وکلا که سالم هستند از زیر بار اتهامات بیرون می‌آیند.

رئیس جدید مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه در راستای تحقق این شفافیت از خبرنگاران خواست تا نقاط مثبت جامعه وکالت را برجسته کنند و نقاط ضعف را نشان دهند.

بهادری تقویت و توسعه استقلال وکلا را بخشی دیگر از برنامه خود اعلام کرد و در این باره با اشاره به اینکه کانونهای وکلا در همه جای دنیا کاملا مستقل از دولت‌ها نیستند، تصریح کرد: مهم استقلال وکیل در مقام دفاع از حق است که باید در حد اعلا وجود داشته باشد و کشور اسلامی الگوی استقلال وکیل شود.

وی تخصص و تسلط وکلا و کارشناسان را موجب استقلال به خودی آنها دانست و گفت: ما در جهت تقویت بُعد تخصصی وکلا قدم خواهیم برداشت.

رئیس جدید مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه با تأکید بر لزوم تقویت نظام آموزشی و آموزشهای ضمن خدمت گفت: اگر نظام آموزشی‌مان تقویت شود ورودی‌های وکالت هم تقویت می‌شوند. ما در میان دو معذور نیاز به وکیل و فقدان سطح مورد قبول برای انتخاب وکیل قرار داریم و من سوالم از بزرگان نهاد وکالت که سطح علمی پذیرفته شدن آزمون وکالت را مقبول نمی‌دانند این است که اساتید این افراد چه کسانی بودند؟

بهادری توسعه قانونمداری در کشور توسط جامعه وکالت را از دیگر برنامه‌های خود اعلام کرد و گفت: جامعه وکالت باید در این زمینه کمک حال کشور باشد واز حقوق ملی در عرصه‌های بین‌المللی دفاع کند که اکنون چنین نقشی را نمی‌بینیم.

وی در این زمینه با اشاره به اینکه برخی از وکلا به دنبال منافع کوتاه‌مدت خود هستند، افزود: ما حقوقدانان باید به دنبال یک منفعت بلندمدت‌تر با عنوان قانونگرایی باشیم و مشکلات موکلان خود را برطرف کنیم.

بهادری در انتها با اشاره به اینکه خودش هم در آزمون مرکز امور مشاوران و وکلای قوه قضائیه شرکت کرده و پذیرفته شده است، گفت: ذره‌ای شک نکنید که در کوتاه‌مدت وکلا افتخار خواهند کرد که پروانه خود را از این مرکز بگیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.