به گزارش آسوشیتدپرس، مکرون رئیس جمهوری فرانسه پیش از نشست اتحادیه اروپا در رومانی به خبرنگاران گفت که توافق هسته ای باید حفظ شود و امضاکنندگان این توافق باید هر کاری می توانند انجام دهند تا تضمین شود جمهوری اسلامی ایران به آن احترام می گذارد.

مکرون در ادامه افزود: ایران باید در این توافق نامه باقی بماند و ما باید هر کاری می توانیم انجام دهیم تا تضمین شود ایران در برجام می ماند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین از توافق هسته ای قدرتهای جهان با ایران به عنوان یک &#۳۹;توافق خوب&#۳۹; یاد کرد اما در عین حال خاطر نشان کرد که توافق هسته ای باید با دیگر توافق ها در مورد مسئله توسعه برنامه موشکی ایران و نقش ایران در خاورمیانه تکمیل شود.

ساعاتی پیش از اظهارات رییس جمهوری فرانسه اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: اعضای این اتحادیه همچنان از توافق هسته ای با ایران حمایت به عمل می آورند اما هر گونه اولتیماتوم را در مورد برجام رد می کنند.

بیانیه افزود : در عین حال ما تعهدات قوی و محکم مان را در قبال برجام یادآور می شویم که در این راستا به تلاش ها برای لغو تحریم ها به نفع مردم ایران اشاره می شود. ما از اعمال دوباره تحریم ها توسط آمریکا علیه ایران به دنبال خروج واشنگتن از توافق هسته ای متاسف هستیم.

رییس جمهوری اسلامی ایران دیروز (چهارشنبه ) از کاهش اجرای تعهدات ایران در برجام خبر داد و یک ضرب الاجل ۶۰ برای اروپا تعیین کرد تا به تعهدات خود عمل کنند.

کارشناسان، اقدام ایران در کاهش برخی تعهدات در برجام را که رئیس جمهوری اسلامی ایران از آن با عنوان &#۳۹;جراحی برجام&#۳۹; یاد کرد، اقدامی هوشمندانه توصیف کردند که اروپایی ها را با انتخابی مهم رو به رو ساخته است. 

کاهش اجرای تعهدات ایران شامل توقف فروش مازاد ذخایر آب سنگین و اورانیوم غنی شده است.

شورای عالی امنیت ملی کشورمان روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان که طی نامه های جداگانه نیز از سوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شده، به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت داده شده و تاکید شده است: &#۳۹;در هر زمان که خواسته های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.