هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در چهار سال ابتدایی  دوران ریاست جمهوری باراک اوباما روز چهارشنبه همزمان با گذشت یکسال از زمان خروج واشنگتن از برجام در یک سخنرانی از تحریم‌ها و اقدامات اخیر دولت ترامپ علیه ایران به شدت انتقاد کرد.

وی گفت: من نمی‌توانم وضعیتی خطرناک‌تر از آن‌چه اکنون در آن قرار داریم را تصور کنم. ما در حال حاضر دولتی داریم که اعتقادی به توافقات ندارد. ایرانی‌ها گفته‌اند که اگر شما به توافقات پایبند نمی‌مانید ما نیز پایبند نخواهیم بود و غنی‌سازی اورانیوم را آغاز خواهیم کرد.

وی ادامه داد: من نگران این هستم که این تصمیمی ناشی از اقدامات این دولت (آمریکا) برای تحریک یک چیزی است.

دولت آمریکا سال گذشته پس از آنکه از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران خارج شد تحریم‌ها علیه این کشور را بازگرداند. واشنگتن همچنین چهارشنبه شب اعلام کرد که صادرات فلزات ایران شامل آهن، آلومینیوم، مس و استیل را نیز در فهرست تحریم‌های خود قرار می‌دهد تا درآمدهای ایران را محدود کند.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که به کمپین فشار حداکثری خود به دولت ایران ادامه می‌دهد تا این کشور رفتارهای خود در منطقه را تغییر دهد و توسعه موشک‌های بالستیک‌اش را متوقف کند.

هیلاری کیلینتون در بخش دیگری از صحبت‌های خود توافق هسته‌ای با ایران را که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما حاصل شد مورد تحسین قرار داد و گفت: ما می‌توانستیم این توافق را یک مبنا قرار دهیم و سپس به دیگر مشکلات با ایران در منطقه و جهان رسیدگی کنیم.

وی ابراز نگرانی کرد که دولت کنونی آمریکا تمایلات شدیدی برای تحریک ایران دارد و گفت که نسبت به محاسبات اشتباه هر یک از طرف‌های درگیر در این ماجرا به شدت نگران است.

این مقام پیشین آمریکایی افزود: من به شدت نگران این هستم که این دولت به دنبال تحریک اوضاع است. متاسفانه این مساله را بعید نمی‌دانم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.