روزنامه الوطن چاپ مسقط روز پنج شنبه در نوشتاری به قلم &#۳۹;زهیر ماجد&#۳۹; نوشت: آمریکا، جغرافیای متحرکی دارد که همان ناوهای هواپیمابر آن است که دریاها و اقیانوس ها را درمی نوردد و آمریکا از آن برای اشغال سرزمین ها از آن استفاده می کردند و این مربوط به زمانی است که همچنان دنیای ماورای دریاها وجود داشت.

بی تردید تصویر این ناوها و همراهی و تبلیغات رسانه ها با آن خوف انگیز بود و پیام برتری آمریکا در زمینه حضور در هرجا و هر زمانی را می رساند.

اما دیر زمانی است که دیگر ناوهای آمریکا از خوف افکنی در دل ملت ها ناتوان هستند.

نمونه ای از این تبلیغات مربوط به زمان جنگ های لبنان بود که ساحل لبنان پر از ناوهای آمریکایی شد و هدف آن ارسال پیامی به دولت سوریه بود.

یکی از این ناوها &#۳۹;نیوجرسی&#۳۹; نام داشت و شماری از خبرنگاران را برای مشاهده سلاح های موجود وارد آن کردند.

پاسخ لبنانی ها و سوری ها این بود که از چنین نمایشی نمی ترسیم. لبنانی ها سفارت امریکا در بیروت را و سپس مقر تفنگداران آمریکایی را نزدیک فرودگاه بیروت منهدم کردند که به کشته شدن ۲۶۰ نظامی آمریکایی منجر شد و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا مجبور شد نظامیان خود را از لبنان خارج کند.

نمونه دیگر از اشتباه محاسباتی آمریکایی در زمینه ترس برخی از ملت ها از ناوهای غول پیکر خود مربوط به نبرد &#۳۹;پرل هاربر&#۳۹; بود که ژاپنی ها ناوها و کشتی های آمریکایی را به اعماق دریا فرستادند.

از این رو این جغرافیای متحرک نمی تواند امنیت و سلامت صاحبان خود را تضمین کند بویژه اینکه درباره تصور دیگران از قدرت خود اشتباه کنند.

نباید برای کسانی که تصمیم گرفته اند مستقل باشند نگران بود و باید بدانیم که دیگر هیچ ملتی از عبور ناوهای آمریکایی از کنار ساحلش نمی ترسد، قطعا ترس آن ها کمتر از خوشحالی جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا از بازی مسخره ای است که در آب های خلیج فارس نقش بر آب شد.

آمریکایی ها در همه زمینه ها تخصص دارند ولی متاسفانه تاکنون در درک شخصیت ملت هایی که به چالش کشیده اند موفق نبوده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.