جابر در ضمن صحبت‌های خود در برنامه «فراتر از خبر» بعید دانست که آمریکا وارد جنگی با ایران شود؛ به این دلیل که نمی‌تواند پیامد‌های چنین جنگی را تحمل کند. وی تاکید می‌کند که واشنگتن به دنبال قدرتنمایی است بی آنکه واقعا قصد استفاده از آن را داشته باشد.

کارشناس الجزیره تاکید کرد که جنگ منطقه ای، منافع آمریکا را به خطر می‌اندازد؛ چرا که افزایش تهدید‌ها و تحریم‌ها باعث می‌شود معارضان داخلی نظام نیز برای دفاع از کشور خود صف آرایی کنند.

جابر معتقد است که ایران به صراحت از اینکه قصد جنگ با آمریکا را ندارد سخن گفته است، اما ممکن است با بستن تنگه هرمز دریانوردی بین المللی را دچار مشکل کند. با این حال، بعید است که ایران وارد کننده ضربه اول باشد؛ چرا که تبعات این اقدام فاجعه بار خواهد بود.

قدرتنمایی

در مقابل، جابر بر این عقیده است که دونالد ترامپ، قصد ورود به یک جنگ نظامی فراگیر را ندارد و هدف او جنگ‌های روانی، دیپلماتیک و رسانه‌ای و رساندن آن‌ها به اوج خود است. در این میان، آنچه در موضوع ایران برای آمریکا اهمیت دارد، تضمین امنیت اسرائیل در درجه اول است.

دیوید دی روش، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در امور خلیج فارس نیز با دیدگاه جابر در مورد عدم وقوع جنگ اتفاق نظر دارد. وی تصریح می‌کند که آمریکا تنها قصد نمایش دادن قدرت نظامی خود را دارد.

دی روش مشکل واقعی با ایران را ایفای نقش وکیل برای پیروان مذهب شیعه در جهان می‌داند و تاکید می‌کند که واشنگتن در صدد افزایش فشار‌هاست، به نحوی که تهران مجبور شود تمام قوای خارجی خود را به ایران بازگردانده و در داخل متمرکز کند.

وی معتقد است که اسرائیل اهمیت زیادی در سیاست خارجی آمریکا دارد و منافع هم پیمانان واشنگتن در منطقه عربی برای آن مهم بوده و مدعی است که این منافع از سوی ایران تهدید می‌شود؛ از این رو، توجیه لازم برای حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه را دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.