آلکسی لیخاچف رئیس روس اتم در پاسخ به این سوال که آیا رویدادهای اخیر پیرامون توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام بر طرح های اتمی در این کشور تاثیر می گذارد، اظهار داشت: روسیه همواره به تعهدات خود پایبند است.

روسیه و ایران در ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ قراردادی را برای احداث دو واحد جدید در نیروگاه هسته ای بوشهر امضا کردند.

این دو بلوک اتمی را شرکت اتم استروی اکسپورت پیمانکار اصلی نیروگاه هسته ای بوشهر و شرکت زیرمجموعه روس اتم می سازند که قبلا نیز یک بلوک اتمی را در همین نیروگاه به بهره برداری رساندند.

گفتنی است، حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته ای و بازگرداندن تحریم ها از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین برای مدت ۶۰ روز خبر داد و گفت: اگر اروپایی ها در این مدت به جبران بپردازند ما هم به شرایط امروز برمی گردیم ولی اگر در پایان ۶۰ روز به نتیجه ای نرسیم دو اقدام دیگر را در پیش می گیریم.

پیش از آغاز سخنان رییس جمهوری، سفیران کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت و نامه رییس جمهوری اسلامی ایران از سوی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز نامه روحانی درباره تصمیم هسته ای ایران را برای ارائه به پوتین به سرگئی لاوروف واگذار کرد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز دیشب با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که برای ساخت نیروگاه اتمی در بوشهر و انطباق تأسیسات فردو برای اهداف دیگر و پروژه های مشترک با ایران آماده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.