حسن مونسان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نقش بانک‌ها در رونق تولید، اظهار کرد: همان‌طور که فعالان اقتصادی و قانون‌گذاران اشاره کرده‌اند، به این دلیل که اقتصاد ایران بانک‌محور است و بانک‌ها نقش کلیدی و اساسی در رونق تولید دارند، قطعا اگر توانایی آنان در این زمینه افزایش یابد، در اجرای شعار سال نقش کلیدی خواهد داشت.

وی با بیان این‌که موضوع مهمی در خصوص اصلاح ساختار و نظام بانکی پیش‌رو است، عنوان کرد: این موضوع از چندین سال پیش در دولت مطرح بوده و امسال نیز شدت گرفته و وزیر اقتصاد در اولین روزی که جلسه داشتیم، اعلام کرد که یکی از پروژه‌های بسیار مهمی که کلید خورده، اصلاح ساختار بانکی و تسهیل قوانین و مقررات است که طبیعتا می‌تواند بسیار گره‌گشا باشد.

مونسان افزود: ما نیز در استان خراسان رضوی برنامه‌ها و نشست‌هایی داریم و صحبت‌هایی انجام شده تا بتوانیم موانعی را که پیش روی رونق تولید است، در نظام مالی و بانکی احصا، کارشناسی و مراقبت کنیم تا منابع هدر نرود، در مسیری غیر رونق قرار نگیرد و مورد سوءاستفاده افراد سودجو نباشد.

باید برای فعالان واقعی اقتصادی تسهیل‌گرایی صورت گیرد

دبیر شورای عالی هماهنگی‌ بانک‌های خراسان رضوی ادامه داد: در کنار این مورد باید برای فعالان واقعی اقتصادی و افرادی که دغدغه تولید و اشتغال دارند، تسهیل‌گرایی صورت گیرد تا در این زمینه گام‌هایی برداریم که بتوانیم موضوع بسیار مهم رونق تولید، بیکاری، اشتغال و عدم وابستگی را تا جایی که امکان‌پذیر است، با تکیه بر همین توانمندی‌ها و اصلاح زیرساخت‌ها به صورت عملیاتی انجام دهیم و حداقل شبکه بانکی در پایان سال کارنامه قابل قبولی ارائه دهد.

وی بیان کرد: قطعا امید است که قوانین بانکی تغییر پیدا کنند، زیرا حاکمیت نظام نیز به دنبال اصلاح ساختار نظام بانکی است. علاوه بر این‌که در استان به عنوان جزئی از کل حاکمیت کمک می‌کنیم تا بتوانیم کارهای کارشناسی انجام دهیم و موانعی که پیش‌روی رونق تولید وجود دارد را احصا و کارشناسی کنیم تا خلاها پر شود، حاکمیت نظام نیز به دنبال اصلاح ساختار بانکی است که امیدواریم اتفاقات خوبی برای اقتصاد کشور رخ دهد.

اقتصاد ما بانک‌محور است

مونسان با اشاره به این‌که آمار، ارقام و مطالعات نشان می‌دهد که اقتصاد ما بانک‌محور است، تصریح کرد: این امر بدین دلیل است که در منابع و تکالیف شبکه بانکی و قوانینی که برای نظام بانکی تعریف شده، بانک‌ها واسطه وجوه برای توسعه و رشد اقتصادی کشور هستند و این اساس شکل‌گیری نظام بانکی است. نظام بانکی باید بتواند منابع را به درستی در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد، خصوصا در شرایطی که تورم وجود دارد و اغلب واحدهای تولیدی ما در کلیه بخش‌ها از جمله صنعت، کشاورزی، معادن و حتی خدمات امروز با ظرفیت‌های پایین و کمتر از ظرفیت کار می‌کنند.

دبیر شورای عالی هماهنگی‌ بانک‌های استان اضافه کرد: علت عمده این‌که واحدهایی زیر ظرفیت کار می‌کنند، نداشتنن منابع مالی برای تامین مواد اولیه، ماشین‌آلات، دستگاه‌ها، توسعه واحد تولیدی، نوسازی و بازسازی بسیاری از ماشین‌آلات است که چندین سال بوده که فرسوده شده و بهره‌وری لازم را ندارد. طبیعتا باید دستگاه‌هایی با تکنولوژی جدید استفاده شده و دستگاه‌ها مورد بازسازی قرار گیرند. این موارد منابع مالی قابل توجهی را می‌طلبد که اگر این منابع مالی نباشند، هیچ کدام از این موارد اتفاق نمی‌افتد و واحدها و فعالان اقتصادی نمی‌توانند استراتژی یا برنامه‌ای در این زمینه داشته باشند.

نباید صرفا به منابع بانکی تکیه کرد

وی تاکید کرد: نباید صرفا به منابع بانکی تکیه کرد، بلکه مدیریت واحدها و سایر دستگاه‌های اجرایی که همکار و ذی‌نفع هستند، نیز باید کمک کنند؛ اما شبکه و منابع بانکی نقش بسیار مهمی را در رونق تولید خواهد داشت. ابتدای سال بانک مرکزی اعلام و تاکید کرد که تامین سرمایه در گردش واحدهای موجود حتما باید در وام بانک‌ها مدنظر قرار گیرد تا بتوانند مواد اولیه خود را تامین کنند که هم افزایش تولید رخ دهد و هم تولید فعلی آن‌ها تثبیت شود تا در اثر عدم توانمندی برای تامین مواد اولیه منجر به کاهش نشود.

مونسان خاطرنشان کرد: بانک‌ها از این جهت نقش دارند و می‌توانند بنگاه‌ها، املاک و واحدهایی که در اختیار دارند را به بخش خصوصی واگذار کنند. ظرفیت‌های نیمه‌تمام زیاد داریم، بسیاری از واحدها نیمه‌تمام باقی ماندند که مشاهده می‌کنیم ۷۰، ۸۰ و گاه ۹۰ درصد کار انجام شده و ۱۰ درصد را به دلایلی نداریم و منابع کار متوقف مانده است. این موارد حتما باید به بهره‌برداری برسد. امروز سرمایه‌گذاران زیادی وجود دارند که حاضر هستند گوشه‌ای از کار را بگیرند و می‌طلبد که همه بازسازی و نوسازی شوند تا در چرخه تولید قرار گیرند.

دبیر شورای عالی هماهنگی‌ بانک‌های خراسان رضوی افزود: همان‌طور که مقامات عالی‌رتبه کشور و در راس آن‌ها مقام معظم رهبری اشاره کردند، توانمندی‌های داخلی فوق‌العاده زیادی داریم که اگر دست به دست هم دهیم، اتفاقات بسیار خوبی رخ می‌دهد، قطعا کشور به سمت رشد اقتصادی خواهد رفت و بسیاری از دغدغه‌های مردم و بخش اقتصادی برطرف خواهد شد.

وی در خصوص سودهای بانکی و نقش آن‌ها در تولید، گفت: اغلب منابعی که بانک‌ها در اختیار دارند، منابع گران‌قیمتی است که مردم در اختیار بانک‌ها گذاشتند، در مقابل آن حداقل سودی را در نظر دارند و به بانک‌ها نیز وکالت دادند تا در اموراتی سرمایه‌گذاری کنند که حداقل سود مورد انتظارشان تحقق پیدا کند. این موضوع می‌طلبد که کارهای زیربنایی و ریشه‌ای انجام شود. تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به این نکته توجه دارند که کاهش نرخ سود باید در مسیر تولید قرار گیرد و افرادی که به هر دلیلی نتوانستند از وجوه خود استفاده کنند، تمایل دارند که در اختیار بانک باشد تا برای بخش‌های مختلف اقتصادی استفاده شده و از طرف دیگر ارزش پول آن‌ها حفظ شود.

مونسان ادامه داد: این موضوع بسیار تخصصی، فنی و پیچیده است که نیاز به کارهای ریشه‌ای، کارشناسی و مطالعات بسیار عمیق و میدانی دارد. امیدواریم اصلاح ساختار بانکی مورد نظر که رئیس‌جمهور تاکید کرده و وزیر اقتصاد نیز آن را جزو پروژه‌های مهم در سال جاری قرار داده‌اند، رخ دهد.

کاهش نرخ سود بانکی، از خواسته‌های فعالان اقتصادی است

دبیر شورای عالی هماهنگی‌ بانک‌های خراسان رضوی بیان کرد: یکی از خواسته‌های فعالان اقتصادی خصوصا تولیدکنندگان، کاهش نرخ سود بانکی است و از طرف دیگر نیز باید در نظر داشت که بانک باید جوابگوی سپرده‌گذاران بانکی نیز باشد تا با توجه به نرخ تورم و وضعیتی که وجود دارد، ارزش پول آن‌ها حفظ شود، ضمن این‌که بانک‌ها مکلف هستند که این وجوه را در امور اقتصادی به کار بگیرند تا نتیجه آن تحصیل سود باشد زیرا این کار باید به استناد قوانین شرعی انجام شده و در معاملات واقعی به کار گرفته شود.

وی با بیان این‌که برای اقتصاد نوآوری‌های زیادی در طرح‌ها وجود دارد، عنوان کرد: به طور مثال قوانین بودجه‌ای تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ که در قوانین بودجه‌ای دیده می‌شود، منابع صندوق توسعه، وجوهی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و کمک‌های فنی و اعتباری برای یارانه، عوامل تشویقی و مشوقانه‌ای هستند که در سطح حاکمیت نظام دیده شده و تلاش می‌شود که به هر شکل ممکن فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان از این مشوق‌ها استفاده کنند و مقداری از آن اهداف و انتظاراتی که دارند، در این زمینه در نظر گرفته شود تا مشوقی برای ادامه فعالیت داشته باشند.

مونسان اضافه کرد: واحدهای تولیدی نیز در شرایط بسیار سختی فعالیت می‌کنند و هزینه‌های بسیار بالایی مترتب بر جریان تولید دارند. هزینه‌های مالی یکی از هزینه‌های مهم واحدهای تولیدی است که باید بخش‌هایی از آن پوشش داده شود. بنا به مقتضیات زمان در سطح کلان تصمیم‌گیری می‌شود و طرح‌های نوینی وجود دارد، به طور مثال سال گذشته دولت اشتغال پایدار را پیاده کرد. منابع کلانی در اشتغال پایدار با نرخ‌های ۴ تا ۶ یا ۷ درصد در اختیار فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف قرار گرفته که طرح‌های نوینی است که بنا به مقتضیات زمان تنظیم، ابلاغ و اجرایی می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.