امضاکنندگان این درخواست از جمله ایالات متحده آمریکا و کره‌جنوبی و همچنین کشورهای دیگری در آسیا، آمریکای لاتین، اروپا و آفریقا بودند. روسیه و چین که از حامیان پیونگ‌یانگ هستند، این سند را که با تلاش فرانسه تدوین شد، امضا نکردند.

تحلیلگران معتقدند پیونگ‌یانگ با دو موشکی که در روزهای گذشته شلیک کرد، در فاصله میان افزایش فشار آمریکا و عدم انحراف از مذاکرات هسته‌ای حرکت می‌کند اما همگی اینها می‌تواند جرقه تنش را شعله‌ور کند.

به گفته یک منبع دیپلماتیک، پس از شلیک‌های جدید موشکی از حدود ۱۵ کشور دیگر خواسته شد تا درخواست خلع سلاح کره‌شمالی را امضا کنند. در این سند آمده است: امضاکنندگان، عمیقا این تهدید عمیق و کاهش نیافته برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را که با برنامه‌های موشک بالستیک و تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی ایجاد شده است، محکوم می‌کنند. ما از کره‌شمالی درخواست داریم تا از انجام هرگونه اقدام تحریک‌آمیز بپرهیزد. ما همچنین از کره‌شمالی می‌خواهیم تا به مذاکره با آمریکا برای خلع سلاح هسته‌ای ادامه دهد.

پیونگ‌یانگ شنبه گذشته موشک‌هایی پرتاب کرد و پنج‌شنبه هم برای بار دیگر دو موشک کوتاه‌برد شلیک کرد. کره‌شمالی از نوامبر ۲۰۱۷ هیچ موشکی شلیک نکرده بود و اندکی پیش از آن کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی وارد مسیر دیپلماتیک شد. او در بحبوحه تجدید روابط حسنه در سال گذشته پایان آزمایش تسلیحات هسته‌ای و شلیک موشک‌های دوربرد را اعلام کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.