رویترز گزارش داد، معترضان با شعار "آلبانیای اروپایی می‌خواهیم" خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. این شعار معترضان حامی دموکراسی در دورانی است که این کشور حوزه بالکان کمونیسم را در ۱۹۹۰ متلاشی کرد. معترضان از ماه فوریه پس از کناره‌گیری نمایندگانشان از پارلمان درخواست برگزاری انتخابات دارند.

برخی از معترضان از جمله گروهی که ماسک‌پوش بود، بمب‌های دودزا، ترقه و رنگ به سمت ورودی ساختمان دولت و بعداً در ورودی پارلمان پرتاب کردند. ده‌ها تن از نیروهای امنیتی و چندین معترض زخمی شدند.

لولزیم باشا، رهبر حزب اپوزیسیون دموکراتیک در جمع معترضان گفت: تا زمانی که دولت، آلبانی را از اروپا جدا نگه دارد ما مصمم هستیم تا نبردی بزرگتر و قاطع‌تر به راه بیندازیم. ما ماموریتی داریم؛ هدف ما آزادی آلبانی از جرم و فساد است؛ اینکه آلبانی را مانند باقی اروپا کنیم.

کمیسیون اروپایی سال گذشته به آلبانی پیشنهاد داد تا مذاکرات عضویت را آغاز کند اما از آنجایی که آلبانی در سیستم قضایی خود بازنگری انجام داد تا قضات فاسد را بیرون کند، این شورای اروپایی تصمیم مذکور را برای یکسال به تعویق انداخت.

پلیس آلبانی در واکنش به اقدامات معترضان مقابل پارلمان و تجمع‌های دیگر از گاز اشک‌آور و آب پرفشار استفاده کرد. پس از حدود چهار ساعت معترضان به سمت ساختمان پلیس تیرانا، پایتخت آلبانی حرکت کردند تا به بازداشت یکی از مقام‌های حزب دموکراتیک اعتراض کنند.

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی با "کور" خطاب کردن سیاست‌های اپوزیسیون کشورش از درخواست مخالفان برای استعفای دولتش انتقاد کرده و گفت آتش آنها نه تنها به این دولت بلکه به کشورش آسیب می‌زند. اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا این دولت را "مشروع" دانسته‌اند و اپوزیسیون می‌خواهند تا به پارلمان بازگشته و در انتخابات محلی ۳۰ ژوئن شرکت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.