گزارش میدانی روز یکشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا حاکی از این است که هر کیلوگرم برنج خارجی هندی متناسب با برندهای مختلف از هر کیلوگرم ۶ هزار و ۸۰۰ تومان تا هشت هزار تومان و حتی در برخی از خرده فروشی ها به قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان به فروش می رسد.

همچنین قیمت انواع برنج ایرانی در فروشگاه های بزرگ از کیلویی ۱۵ هزار تومان تا کیلویی ۲۴ هزارتومان و در سطح خرده فروشی ها به قیمت های بین ۲۵ تا ۲۸ هزارتومان نیز عرضه می شود.

قیمت هر کیلوگرم برنج تایلندی بین ۵۶۰۰ تا هفت هزار تومان و برنج اروگوئه ۴۵۰۰ تا پنج هزار تومان نیز به فروش می رسد.

طبق آمارها مصرف سالیانه برنج در کشور نزدیک ۳.۲ میلیون تن است که از این رو سالیانه ۱.۷ تا ۲ میلیون تن برنج مورد نیاز کشور از محل تولیدات داخلی و ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون تن از محل واردات تامین می شود.

«مسیح کشاورز» دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور گفت: برنج وارداتی مورد نیاز کشور تامین است و از ابتدای سال تاکنون، بر اساس نیاز بازار ۲۵۰ هزارتن برنج وارد شد.

وی درباره این که برخی مدعی هستند کمبود برنج وارداتی منجر به گرانی برنج ایرانی شده است، افزود: برنج وارداتی به وفور در بازار دیده می شود و کمبودی در این زمینه نداریم.

کشاورز اظهارداشت: برنج وارداتی با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومان طبق روال هر سال در حال تامین و واردات است و حجم واردات برنج در فروردین و اردیبهشت ماه امسال همانند مدت مشابه سال گذشته تغییر نداشته است.

 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور افزود: در بحث قیمت گذاری این محصول، به دلیل وفور برنج وارداتی در بازار گاهی این محصول با نرخ های مصوب و حتی در مواردی کمتر از قیمت مصوب نیز به فروش می رسد؛ به طور مثال براساس مصوبه سال گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج وارداتی هشت هزارتومان بود که حتی اکنون در برخی فروشگاه های زنجیره ای به قیمت هفت هزار و ۵۰۰ تومان نیز عرضه می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور گفت: البته به دلیل مشکلاتی در نقل و انتقال پول با پاکستان در واردات برنج سفید پاکستانی که مشابه برنج ایرانی است اندکی با مشکل مواجه هستیم به طوری که باعث کاهش واردات این برنج شده است اما حتی این موضوع نیز نمی تواند در افزایش قیمت برنج ایرانی موثر باشد.

وی با بیان این که در برنج وارداتی کمبود نداریم که باعث گرانی برنج ایرانی شود، افزود: برنج ایرانی به دلیل کشت سنتی و بالا بودن هزینه های تولید و عدم نظارت دستگاه های متولی دچار افزایش قیمت بالایی شده است.

کشاورز ادامه داد: پیش از این مسئولان با ایجاد ممنوعیت واردات در فصل برداشت برنج داخلی، به دنبال حمایت از تولید کنندگان داخلی این محصول بودند که به نظر می رسد این محصول به اندازه کافی رونق پیدا کرده تاجایی که ادامه گرانی قیمت برنج داخلی می تواند منجر به حذف این محصول از سبد خانوار شود.

وی افزود: در این شرایط اقتصادی ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت محصول تولید داخل نیز می تواند از لحاظ روانی بازار را تحت تاثیر قراردهد تا شرایط برای سوء استفاده برخی برای افزایش قیمت برنج وارداتی را نیز فراهم کند.

این مقام صنفی تصریح کرد: بنابراین برای جلوگیری از این موضوع نیاز است که مسئولان امر، با تامین به موقع ارز مورد نیاز و حتی جلوگیری از ممنوعیت واردات در فصل برداشت برنج داخلی مانع بروز تنش در بازار برنج شوند.

وی یادآورشد: سال گذشته یک میلیون و ۵۵۰ هزارتن برنج به کشور وارد شد که ۳۰۰ هزارتن آن توسط بخش دولتی به منظور حفظ ذخایر استراتژیک و مابقی توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.