&#۳۹;نوری المالکی&#۳۹; نخست وزیر اسبق و دبیرکل حزب الدعوه اسلامی عراق در خصوص ابعاد و تبعات اقدام غیرقانونی جدید آمریکا در لشگرکشی به منطقه هشدار داد.

وی پیرامون شرایط منطقه و تهدیدها و فشارهای آمریکا تاکید کرد: حضور گسترده نظامی و آوردن تسلیحات و نیروهایی که آمریکا به زعم خود برای هدف قرار دادن ایران در منطقه وارد کرده، مرحله بسیار خطرناکی است.

رهبر فراکسیون ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق تاکید کرد که واشنگتن با این اقدام خود تمام عرف و قوانین بین المللی را زیر پاگذاشته است.

نخست وزیر اسبق عراق که در چند مورد مخالفت خود را با این سیاست آمریکا در منطقه ابراز کرده، خاطرنشان ساخت که آمریکا با این اقدامات خود، منطقه را وارد مرحله جنگی کرده که هیچ کشوری از تبعات خطرناک آن در امان نخواهد ماند.

وی با اشاره به ناممکن بودن کنترل اوضاع در صورت بروز جنگ افزود که جمهوری اسلامی ایران خواسته ها و مطالباتی دارد، که بر حق است و از این حقوق مشروع خود عقب نمی نشیند و از آن هم دفاع می کند و پیروزی در نهایت از آن جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

وی تاکید کرد که ما (عراق) بارها گفته ایم و بازهم تکرار می کنیم که آمریکا باید برای حل مشکلات و اشکالاتی که وجود دارد به گفت وگو روی بیاورد و نه اینکه به قدرت تسلیحات و زبان سلاح تکیه کند.

المالکی عوامل اصلی بحران جاری بین آمریکا و ایران را برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی برشمرد و گفت که ما می دانیم که این فضای نظامیگری که شاهد هستیم متاسفانه برخی از کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در پس آن قرار دارند.

به گفته وی، برخی از کشورهای عربی به خاطر پاره ای نگرش های فرقه ای و رژیم صهیونیستی به دلیل ترسی که از جمهوری اسلامی ایران و محوری که جمهوری اسلامی ایران آن را در منطقه و جهان عرب رهبری می کند، در پی سوق دادن منطقه به سوی جنگ هستند.

وی درباره خطرات جنگ احتمالی گفت که خطرناک بودن این جنگ در آن است که یک جنگ بطور همزمان فرقه ای، دینی، سیاسی و اقتصادی خواهد بود و البته پیروز آن کسی است که بر خدا توکل و به نیروی ملت اش تکیه کند.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران در طول سنوات گذشته بارها از چنین شرایط سختی با ایثارگری و تحمل مشقت ها و تحریم ها عبور کرده و این بار نیز از این بحران به سلامت عبور خواهد کرد.

در همین حال، نوری المالکی دبیرکل حزب الدعوه و رهبر ائتلاف دولت قانون، روز جمعه نیز با صدور بیانیه ای با هشدار نسبت به عواقب افزایش تنش میان آمریکا و ایران، خواستار پایان بحران از طریق گفت و گو و دوری جستن از تحمیل وضعیت و عمل انجام شده و استفاده از زور شده بود.

وی گفته بود: افزایش تهدیدات نظامی و به صدا درآمدن طب جنگ در منطقه و تهدید تلویحی به مقابله نظامی به همراه تحریم های اقتصادی یکجانبه از طرف آمریکا علیه کشور همسایه ما جمهوری اسلامی ایران با قوانین و عرف بین الملل در تضاد است و پیامدهای خطرناک خواهد داشت.

نخست وزیر اسبق عراق، سیاست عدم پایبندی آمریکا به تعهدات بین المللی و اعلام جنگ و تحمیل محاصره اقتصادی و تحریم به ملت مسلمان ایران مانند آنچه که پیش تر علیه ملت عراق انجام شد، را مخالف مقررات بین المللی و ساختارهای قانونی آن و به منزله فروپاشی نظام جاری بین الملل و حاکمیت هرج و مرج در جهان دانسته بود.

نوری المالکی برای چندمین بار، تحریم و محاصره اقتصادی را که ملت ها قربانی نخست آن هستند رد کرد و گفت: استفاده از شیوه زور و تهدید علیه کشور همسایه ما ایران، نقض آشکار قوانین بین المللی و اقدام علیه یک کشور مستقل و دارای حاکمیت ملی است و اقدامی آشکارا خصمانه علیه ملتی مسلمان است که زانو زدن، کرنش کردن و تسلیم شدن را نمی پذیرد.

دبیرکل حزب الدعوه اسلامی عراق تاکید کرد: ملت هایی که دارای اراده مستقل هستند را نمی توان با راه انداختن ناوگان ها و کشتی های جنگی مقهور کرد. تاریخ دلایل و شواهد بسیار دارد که ثابت می کند تجاوز و زورگویی در برابر ملت های آزاد و صاحب اراده، کاری از پیش نخواهد برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.