در اولین روز از بازگشایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم علی‌رغم حضور مردم شاهد حضور کمرنگ رسانه‌ها و مطبوعات نیز در نخستین روز برگزاری نمایشگاه بودیم. اما در این بین بخش حوزوی که در راهروی اصلی و ابتدای ورودی شبستان قرار دارد با ۱۰ غرفه و ۱۶ مرکز حوزوی در همان روز نخست کار خود را آغاز کرده بود. همچنین بخش مردمی نهج‌البلاغه نیز در روز ابتدایی فعالیت خود را آغاز کرده بود.

از دیگر برنامه‌های روز ابتدایی نمایشگاه، افتتاحیه بخش دانشگاهی با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده – معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامرضا غفاری – معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، حسین خنیفر – رئیس دانشگاه فرهنگیان و سایر مسئولان بود.

فقهی‌زاده – رئیس نمایشگاه قرآن با اشاره به این موضوع که به نظر می‌رسد درباره نامگذاری کتاب نهج‌البلاغه جفا شده است، گفت: بیش و پیش از آن که این کتاب نهج بلاغت باشد، نهج تربیت، ایمان و اندیشه است. بدون شک علوم ظاهری قرآن و هنرهای قرآنی دروازه متعالی مفاهیم قرآن است اما بسنده کردن به تلاوت، وافی به مقصود نیست و باید از معانی پلی به عمل بسازیم. شعار این دوره از نمایشگاه قرآن معنای زندگی است؛ شعاری جریانی و معناگرا و دانشگاه و دانشگاهیان می‌توانند در این زمینه نقش اساسی ایفا کنند. در سال گذشته در حوزه قرآن ۶۰ نشست تخصصی را برگزار کردیم تا این نگاه به وجود بیاید. امروز باید از ابزار هنر و رسانه برای تحقق و معانی قرآن بهره ببریم.

در ادامه غلامرضا غفاری – معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم یادآور شد: نوشته‌ها و آثاری که درباره قرآن در اختیار داریم گواه بر این است که با دریای بی کرانی روبه‌رو هستیم. دانشگاه برای ترویج آموزه‌های قرآنی عرصه‌ای مهم است و باید از استعدادها در این عرصه بهره ببریم. علاوه بر حفظ و تلاوت باید جامعه دانشگاهی را ترغیب کنیم تا در عرصه‌های پژوهشی نیز ورود کنند.

در ادامه حسین خنیفر – رئیس دانشگاه فرهنگیان و رئیس بخش دانشگاهی بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن با تاکید بر این موضوع که قرآن سخن خداوند با ما است، گفت: قرآن قانون اساسی و اساس قانون است به همین دلیل باید آموزه‌ها و معارف قرآن را در زندگی ساری و جاری کنیم. اولین نمایشگاه قرآن در زمان پیامبر برپا شد، زمانی که سلمان فارسی سوره حمد را ترجمه کرد و خدمت پیامبر (ص) ارائه کرد و پیامبر (ص) آن را به همگان نشان داد. همچنین شرق‌شناسانی مانند گوته، شیمل و… در برابر کتاب آسمانی متحیر ماندند. قرآن یک نسخه ابدی برای درمان بحران‌ها است.

در ادامه سیدکامران میرمعینی – دبیر ستاد عالی بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن به ارائه گزارشی در رابطه با فعالیت‌های بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن پرداخت.

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن روز گذشته با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز به کار کرد و از امروز تا شب نوزدهم ماه مبارک رمضان (سوم خرداد) پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.