ابراهیم مددیان، با بیان اینکه بازار خودرو وضعیت مناسبی ندارد، اظهار کرد: چنین اوضاعی در ۴۰ سال گذشته سابقه نداشته و بازار خودرو رکورد تورمی را به صنف نمایشگاه‌داران و فعالان این حوزه تحمیل کرده و خریدار واقعی در این آشفته بازار سردرگم شده و نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: فروشنده‌ای که خودرو خود را به قصد خرید خودروی دیگر به قیمت ۱۰۰ میلیون فروخته، به دلیل افزایش سرسام آور قیمت خودرو در طول ۴۸ ساعت، در خرید بعدی خود دچار مشکل می‌شود و در این راستا مشکلات حقوقی ناشی از اختلاف قیمت‌ها در انتقال سند نیز به شدت یافته است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تبریز با بیان اینکه عدم توازن در بازار عرضه و تقاضای خودرو یکی  دیگر از عوامل افزایش قیمت است، مطرح کرد: اگر عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، قیمت‌ها پایین خواهد بود و عکس این موضوع نیز برقرار است. 

وی در ارتباط با اقدام سایت‌ها جهت حذف قیمت‌های خودرو، عنوان کرد: این اقدام برخی سایت‌ها تا حدودی در کاهش قیمت‌های خودرو تاثیر داشته و حداقل از افزایش ساعتی قیمت‌ها کاسته شده است و در مواردی شاهد کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت‌ها نیز هستیم.

وی افزود: متاسفانه فعالیت سایت‌ها، عامل اصلی هیجان و التهاب در بازار بوده و پلی برای سودجویی عده‌ای که به صورت سلیقه‌ای و خودمختار در این حوزه فعالیت می کنند، است،  کنترل قیمت و فروش در دست گروه و عده‌ای خاص و دلالان زنجیره‌ای قیمت‌گذار قرار داشت. به عنوان مثال این افراد در نظر گرفته‌اند قیمت جند خودرو را در بازار افزایش دهند و اقدام به خرید حدود ۳۰ دستگاه خودرو مورد نظر کرده و بازار را دچار تلاطم می‌کنند، از سوی دیگر عدم تزریق همان خودرو به بازار از سوی خودروسازان باعث می‌شود بازار با کاهش عرضه مواجه شود و در نتیجه قیمت خودروی مورد نظر افزایش قابل توجهی می‌یابد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی این‌که آیا طرح فروش فوری سایپا و ایران خودرو توانسته در کاهش قیمت خودرو نقشی داشته باشد؟ اظهار کرد: متاسفانه آمار دقیقی از تحویل خودروهای فروش فوری ایران خودرو و سایپا وجود نداشته و از طرفی افرادی که پیش از این خودرو پیش فروش کرده بودند، به دلیل تأخیر در تحویل خودروی خود معترض هستند.

مددیان اضافه کرد: باعث تاسف است که در این میان برخی از شرکت‌های خودروساز در طول یک هفته دوبار اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند و بیان این قیمت‌ها شرم آور است.

وی متذکر شد: طرح فروش فوری تا حدودی از التهاب بازار را کاهش داده و در مواردی شاهد کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودرو هستیم و بیشتر تاثیر روانی این طرح ملموس و حاکم است.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: بنابر اعلام آمار رسمی شرکت‌های خودروساز کاهش نزدیک به ۵۰ درصد در عرضه خودرو به بازار در فروردین ۹۸ و تکمیل ظرفیت در کمتر از چند دقیقه از آغاز ثبت نام از معایب و ضعف این طرح حکایت دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.