واشنگتن پست گزارش داد، مقام‌های آمریکایی و مشاوران کنگره در حالی از استعفای "یلیم پوبلت" از مقام‌های ارشد کنترل تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا خبر داده‌اند که وزارت خارجه ایالات متحده حاضر نشده است درباره علت استعفای وی توضیح دهد.

پوبلت تنها یک سال در این پست مشغول به کار بوده است. وی دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات بوده است.

انتظار می‌رفت که این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا طی هفته‌های آینده از سمتش کناره گیری کند. استعفای پوبلت می‌تواند دولت ترامپ را که با تهدیدات و چالش‌های جدیدی به خصوص در زمینه کنترل تسلیحات روبرو است، با مشکلات زیادی مواجه کند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدامات خصمانه آمریکا طی ماه‌های اخیر هشدار داده است که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را مجددا از سر خواهد گرفت. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سال گذشته تصمیم گرفت از توافق هسته‌ای خارج شود و مجددا تحریم‌های اقتصادی را علیه تهران تشدید کرده است.

ترامپ به مشاورانش دستور داده است تا به دنبال تدوین توافقنامه‌های جدیدی برای کنترل سلاح باشند که روسیه و چین را نیز شامل آن کند.

مقام‌های رسمی و مشاوران کنگره آمریکا تاکید کرده‌اند که پوبلت در زمان فعالیت در وزارت خارجه آمریکا، منازعات و درگیری‌های زیادی با آندرا تامپسون معاون وزیر خارجه آمریکا داشته است.

جدی ترین اختلاف نظر بین پوبلت و تامپسون پس از انتشار گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره انطباق بین‌المللی با معاهدات کنترل تسلیحات، آشکار و نمایان شده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده در این باره گفت: تنش بر سر این گزارش بسیار جدی شده بود.

در ماه آوریل رویترز گزارش داد که برخی مقام‌های آمریکایی نگران این مساله هستند که گزارش منتشر شده درباره کنترل تسلیحات، سیاسی شده است و نسبت به ارزیابی‌های مطرح شده در این گزارش درباره ایران انتقاداتی را مطرح کرده بودند.

پوبلت که دیدگاه‌هایش درباره کنترل تسلیحات بیشتر نزدیک به جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید است، پیش از این به عنوان رئیس کارکنان کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا فعالیت داشته است.

پوبلت یکی از چهره‌های محبوب در بین گروه‌های تندرو علیه ایران بوده است مثل بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها.

وی از منتقدان جدی توافق هسته‌ای ایران بود و در سخنانی درباره برجام گفته بود: برجام هم از نظر سطح سیاسی و هم از نظر سطح فنی و اجرایی دارای اشکالات و نواقص زیادی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.