نشریه کنگره آمریکا در پایگاه اینترنتی خود نوشت مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه از ایالت فلوریدا، از ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، خواسته است درباره این که آیا جان کری، وزیر امور خارجه سابق این کشور، قوانین فدرال را به خاطر گفتگوهایش با مقامات ایرانی نقض کرده است یا خیر، تحقیق کند.

 

روبیو در این نامه درخواست خود را از وزارت دادگستری برای تحقیق درباره کری تکرار کرد. وی سال گذشته نیز از جف سشنز، دادستان کل سابق آمریکا، چنین درخواستی کرده بود.

 

در این نامه آمده است: "وزارت دادگستری باید تصمیم گیری کند که آیا اقدامات اخیر جان کری، وزیر امور خارجه سابق، در ارتباط با برنامه جامع اقدام مشترک با ایران نقض قانون لوگان یا قانون "ثبت عوامل خارجی" است یا خیر. مردم آمریکا حق دارند بدانند که قوانین آمریکا بدون در نظر گرفتن موقعیت افراد در گذشته اجرا می‌شود."

سناتور روبیو این نامه را پس از مشاجره هفته گذشته میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و جان کری نوشت. ترامپ هفته گذشته به خبرنگاران گفت کری باید بر اساس قانون لوگان به علت گفتگو با مقامات ایرانی و انتقاد از سیاست‌های رئیس جمهور در رابطه با تهران تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. بر اساس قانون لوگان، شهروندان آمریکایی نمی‌توانند بدون اجازه دولت خود با دولت‌های خارجی مذاکره کنند. نقض این قانون جرم محسوب می‌شود.

سخنگوی کری نیز در پاسخ به اظهارات ترامپ به سی ان ان گفت هر آنچه ترامپ گفته اشتباه است. وی افزود: "او درباره حقایق اشتباه می‌کند، درباره قانون اشتباه فکر می‌کند و متاسفانه درباره این که چطور برای امنیت آمریکا از دیپلماسی استفاده کند نیز اشتباه می‌کند."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.