به گزارش دویچه وله گزارش داد، وزیران خارجه آلمان و بریتانیا در دیدار با همتای آمریکایی خود در بروکسل در مورد جنگ این کشور با ایران هشدار دادند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت به وزیر آمریکا گفته شده که اروپا خواهان حداکثر خویشتنداری است.

 تنش میان ایران و آمریکا یکی از موضو‌ع‌های اجلاس وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل بود. این نشست بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه) برگزار شد.

در آستانه این اجلاس، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز سفر برنامه‌ریزی شده خود به مسکو را لغو کرد تا در گفت‌وگوهای وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره ایران شرکت کند.

پس از ملاقات وزیران خارجه اتحادیه اروپا با وزیر خارجه آمریکا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه آلمان و بریتانیا درباره نتایج دیدار خود با مایک پمپئو با خبرنگاران گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری آلمان از بروکسل، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گفت، در جریان دیدار با مایک پمپئو به او گفتم دولت آلمان خیلی نگران است و مایل نیست که تنش میان ایران و آمریکا به درگیری نظامی بینجامد.

هایکو ماس تاکید کرد از فرصت دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا استفاده کرده تا بر نگرانی دولت آلمان از تشدید تنش در منطقه تاکید کند.

به گفته او، دولت آلمان همچنان توافق هسته‌ای را پایه‌ای برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌داند و این موضوع را برای امنیت اروپا مهم تلقی می‌کند.

ماس افزود: «در ماه‌های گذشته گام‌های سازنده‌ای را به ویژه درباره اینستکس برداشته‌ایم تا این کانال مالی اجرایی شده و به ثمر برسد و ازاین طریق برجام عملی شود.»

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز هشدار داد که اوضاع در منطقه نباید از روی ندانم‌کاری به یک درگیری نظامی سوق پیدا کند که هیچکس خواهان آن نیست.

وزیر امور خارجه بریتانیا پس از پایان نشست بروکسل در توئیتی نوشت، به همکارانم از آمریکا، فرانسه و آلمان گفتم درباره احتمال تشدید تنش‌ها نگرانی‌های جدی داریم.

جرمی هانت در ادامه با تاکید بر اینکه "ایران باید به همه تعهداتش پایبند بماند" نوشت: «توافق هسته‌ای برای جلوگیری از گسترش خطرناک‌ترین سلاح‌ها در بی‌ثبات‌ترین بخش دنیا اهمیت حیاتی دارد.»

"اولین تراکنش اینستکس در چند هفته آینده"

با پایان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در برابر خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد، نخستین تراکنش کانال مالی ویژه اینستکس در چند هفته آینده انجام می‌شود.

موگرینی در پاسخ به پرسشی درباره سفر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به بروکسل گفت: «به‌عنوان اتحادیه اروپا ما همواره طرفدار گفت‌وگو هستیم. بنابراین ما از مذاکره حمایت می‌کنیم. گفت‌وگو کردن همواره بهتر از گفت‌وگو نکردن است، به‌ویژه زمانی که تنش به وجود می‌آید.»

موگرینی در باره نتایج دیدارش با وزیر خارجه آمریکا گفت: «پمپئو به‌طور روشن نه‌ تنها از من بلکه از وزیران خارجه اتحادیه اروپا شنید که ما در شرایط حساسی به سر می‌بریم و مناسب‌ترین واکنش در این موقعیت خویشتن‌داری است تا کار به درگیری نظامی نکشد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از ایران خواست تا به تعهداتش در برجام پایبند باشد و افزود که اتحادیه اروپا به اجرای کامل برجام پایبند است.

موگرینی درباره عملیاتی کردن اینستکس (سازوکار حمایت ازمبادلات تجاری میان اتحادیه اروپا و ایران) گفت، درباره عملی کردن اولین تراکنش ظرف چند هفته‌ آینده با وزیر خارجه گفت‌وگو کرده است. او هم‌چنین تاکید کرد: «اتحادیه اروپا و تمام کشورهای اروپایی به اجرای کامل برجام مصمم هستند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یادآوری و اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون پایبندی ایران به برجام تائید کرده تاکید کرد وزیران امور خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز تأکید دارند که آژانس تنها مرجع ارزیابی پایبندی ایران به برجام است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.