برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در مورد هرگونه حمله احتمالی از سوی ایران علیه منافع آمریکا  گفت: اگر این اتفاق رخ دهد در واقع یک اشتباه بزرگ است. ما با این هدف به اروپا سفر کردیم تا مانع چنین اقداماتی از سوی ایران شویم.

برایان هوک در مورد اجرایی شدن اینستکس گفت: اینستکس «دو طرف دارد» و در این میان طرف ایرانی شرایط را برای عملی شدن این ساز و کار فراهم نکرده است. ایرانی‌ها نظام مالی شفافی را پیاده نکرده‌اند که به عملی شدن اینستکس کمک کند. بنابراین من  مطمئن نیستم که این سازو کار عملی شود.

وی درباره نقش ایران در حادثه الفجیره گفت: نمی‌توانم این مسئله را تأیید کنم. هیچ‌کدام از کشتی‌های ما مورد حمله قرار نگرفتند. دو فروند از کشتی‌ها سعودی بودند، یکی نروژی و یکی هم اماراتی مورد حمله واقع شدند.

وی افزود:  اماراتی‌ها از تیم‌های تحقیقاتی نظامی ایالات متحده خواسته‌اند تا در بررسی ها به آنها کمک کنند  و ببیند که واقعاً چه اتفاقی افتاده است.ما نیز این این موضوع استقبال کردیم.

این مقام کاخ سفید در ادامه مدعی شد: بسیار نگرانیم و به نظرم حق داریم نگران باشیم زیرا اطلاعات زیادی در مورد تهدیدهای ایران دریافت کردیم، ارزیابی‌های بسیار دقیقی انجام دادیم که نشان میدهد ممکن است  ایران در پی آغاز جنگ در خاورمیانه باشد.اما نسبت به بی‌ثباتی در خاورمیانه بسیار نگرانیم.

هوک در ادامه اظهارات بی اساس خود گفت: ما منابع نظامی خود را مستقر کرده‌ایم و اگر ایالات متحده هدف حمله از سوی  ایران قرار بگیرد ما نیز با نیروی نظامی پاسخ خواهیم داد.

وی در ادامه با تاکید بر عدم تمایل آمریکا برای درگیری نظامی با ایران گفت:  ما به دنبال جنگ با ایران یا هر کس دیگر نیستیم. اما می‌دانیم که به نفع جهان است که خاورمیانه آرام و باثبات باشد و این موضوع شامل دوستان اروپایی ما هم می‌شود که دیروز با آنها دیدار داشتیم به همین خاطر، در حال اتخاذ تدابیر دفاعی و اقدامات پیشگیرانه  هستیم تا در صورتی که به ما حمله شود بتوانیم پاسخ دهیم ،بازهم  تأکید می‌کنم که اگر به ما حمله شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.