حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی می‌گوید: سیاست کشور اصلا پایان دادن به پذیرایی از مهاجران افغان نیست اما آنچه تا امروز کشور انجام داده و بعد از این قادر به انجام آن نیست موضوع و روند سالانه یک میلیون مهاجر است که از مرزهای شرقی وارد ایران می‌شوند، بخش عمده‌ای از آنها تبعه افغانستان و پاکستان هستند و بخشی هم دورتر، یعنی از میانمار و ... می آیند. ایران برای هر فرد یک هفته بودجه و نیرو خرج می‌کند تا آنها را به کشور خود برگرداند اما در شرایط تحریم نمی‌تواند این کار را انجام دهد. لذا راه این یک میلیون نفر به طور طبیعی راه‌شان به سوی اروپا باز خواهد کرد.

او ادامه می‌دهد: این همان بحثی است که آقای عراقچی مد نظرش بوده است وگرنه افغان‌هایی که در ایران هستند همان افرادی هستند که در بازسازی کشور ما نقش داشتند و همزیستی مسالمت‌آمیزی با آنها داشتیم و همانطور که از خدمات کشور ما استفاده کردند، خدمات بسیاری هم به کشور ما رساندند بنابراین اصلا چنین نگاهی به این افراد وجود ندارد و هیچ قانونی در کشور نسبت به خواهران و برادران افغان تغییر نکرده است.

او می‌گوید: اما درباره آن یک میلیون نفری که سالانه به قصد اروپا وارد کشور می‌شوند و قطعا این تعداد بیشتر هم خواهد شد. ما دیگر توان مقابله با آنها را نداریم و اروپایی‌ها به تعهدات خود به مقابله با قاچاق‌های مختلف از قاچاق انسان تا مواد مخدر و همچنین مقابله با تروریسم نه تنها عمل نکردند بلکه عکس آن را انجام دادند و این موضوعی است که باید اروپایی‌ها خودشان با آن درگیر شوند و خودشان پاسخگو باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.