روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشت: سفر "مایک پامپئو" وزیر امور خارجه روسیه به سوچی (روسیه) را می‌توان بخشی از فراهم سازی مقدمات مذاکرات "ولادیمیر پوتین" و "دونالد ترامپ" در حاشیه نشست سران گروه 20 در ژاپن (۲۸-۲۹ ژوئن/۸-۷ خرداد ماه) ارزیابی کرد که از سوی خود پامپئو توصیه شده است. کاخ کرملین نیز برای انجام این دیدار اعلام آمادگی کرده است.

حال سئوال اینجاست که به چه دلیل ترامپ که در آستانه آغاز مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ قرار دارد و مخالفان وی احتمالا همچنان از «پرونده روسیه» علیه او استفاده خواهند کرد، اقدام به ازسر گیری تماس‌ها با روسیه کرده است؟

علاوه بر مسائل مهم بین المللی، روابط دوجانبه و اهمیت ازسرگیری مذاکرات درباره ثبات راهبردی و خلع سلاح، در مرکز توجه مذاکرات شب گذشته "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه با وزیر خارجه آمریکا در سوچی بود.

به عقیده ناظرین سیاسی، سفر مایک پامپئو به روسیه و مذاکرات قبلی وی با "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه نشست شورای قطب شمال در فنلاند، گویای تغییر فرد اصلی مسئول گفت‌وگوها با مسکو در دولت ترامپ است. پیش از این "جان بولتون" مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی، این وظیفه را برعهده داشت. اکنون به نظر می رسد که بولتون به خاطر مواضع بیش از اندازه تندش در قبال ونزوئلا و ایران، تا حدودی مورد بی‌مهری دونالد ترامپ قرار گرفته باشد.  

"فئودور لوکیانوف" رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه که زیر نظر دفتر ریاست جمهوری فعالیت دارد، به این روزنامه گفته است: «می توان تصور کرد که موضوعات مهم بین المللی کنونی، یعنی ونزوئلا و اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) زیر نظر وزیر خارجه آمریکا قرار گرفته که مواضع  نسبتاً متعادل‌تری نسبت به جان بولتون دارد. بولتون زمانی به مسکو سفر کرده بود که مسائل مربوط به پیمان مربوط به نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط مطرح بود. البته به عقیده من، این مسئله چندان اهمیت ندارد، چرا که پامپئو و بولتون، دارای شخصیت یکسانی هستند که دیدگاه نسبتاً مشخصی درباره روسیه که عامل مهمی در حل و فصل اوضاع بین المللی محسوب می شود، دارند و تغییر افراد مذاکره کننده با مسکو، فرقی در اصل موضوع نمی‌کند.»  

انتشار گزارش مولر تاثیری بر لحن مذاکرات مقامات آمریکایی با روسیه ندارد

البته این واقعیتی است که دیدار پامپئو با رئیس جمهوری روسیه در شرایط جدیدی انجام گرفت و آن پایان گزارش "رابرت مولر" دادستان ویژه آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا بود که تایید کرده هیچ توطئه‌ای بین کرملین و دولت ترامپ وجود نداشته است.

ولادیمیر پوتین هم شب گدشته  گزارش مولر را واقع بینامه ارزیابی کرد که ثابت نموده هیچ ارتباطی بین مسکو و ستاد انتخاباتی ترامپ وجود ندارد، همانطور که طرف روسی از ابتدای امر، این مسئله را تکذیب کرده بود و اکنون شرایط لازم برای عادی سازی روابط بین دو کشور فراهم شده است.

لوکیانوف در این باره توضیح داد: «البته گزارش مولر هیچ تاثیری بر لحن مذاکرات آمریکا و روسیه ندارد، برای اینکه پامپئو و بولتون، هر دو نماینده تیم دونالد ترامپ هستند. البته مخالفان رئیس جمهوری آمریکا در حزب دموکرات، همواره از این موضوع برای ضربه زدن به وی استفاده می‌کنند. تا زمانی که گزارش مولر منتشر نشده بود، نگرانی درباره امکان استیضای ترامپ وجود داشت، ولی اکنون که این سند منتشر شده، این مسئله منتفی شدهاست. البته روسیه برای دونالد ترامپ اهمیت چندان زیادی نداشته و در فهرست اولویت‌های وی رده بالایی ندارد.»

این کارشناس یادآور شده است: «به عقیده من، روابط با روسیه و دیدار با پوتین برای دونالد ترامپ، قبل از هر چیز برای نشان دادن بی تفاوتی وی نسبت به تلاش‌های مخالفشان در داخل آمریکاست. بدین ترتیب وی به آنها نشان می‌دهد: شما معتقدید که من نباید با پوتین صحبت کنم؟ ولی من این کار را انجام می دهم. با توجه به روحیه ترامپ، ظاهراً این نظریه در شرایط آغاز مبارزات انتخاباتی در ایالات متحده، مورد پسند رئیس جمهوری قرار گرفته و با این کار سعی در آزار مخالفش را دارد.»

مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در آمریکا ازهم اکنون آغاز شده، ولی لوکیانوف معتقد است که موضوع روسیه، اینبار مانند انتخابات گذشته در مرکز توجه اصلی قرار نخواهد داشت. هرچند موج دیگری از مسئله امکان دخالت روسیه بدون تردید براه خواهد افتاد، ولی تاثیر زیادی بر تمایلات رای دهندگان آمریکایی نخواهد گذاشت.     

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.