«انور قرقاش» وزیر مشاور امارات عربی متحده در امور خارجی بامداد پنج‌شنبه (به وقت تهران) گفت انتظار می‌رود نتیجه تحقیقات درباره حادثه اخیر برای چند نفت‌کش در بندر «فجیره» به زودی تکمیل شود.

قرقاش که با شبکه «اسکای نیوز» عربی صحبت می‌کرد، گفت: «انتظار داریم که تحقیقات درباره کشتی‌ها ظرف دو روز آینده تکمیل شود... ما با مسئله هدف قرار دادن کشتی‌ها به نحوی معقول برخورد می‌کنیم و در این مورد پیش‌داوری نخواهیم داشت.»به گفته این مقام ارشد اماراتی، تیم‌هایی از فرانسه و آمریکا نیز در روند تحقیقات در مورد حادثه فجیره مشارکت دارند و چند کشور دیگر نیز پیوستن به تحقیقات را خواستار شده‌اند. وی گفت امارات، عربستان سعودی و نروژ که کشتی‌هایشان در این حادثه آسیب دیده، نامه‌هایی را به شورای امنیت سازمان ملل و سازمان حمل و نقل دریایی ارسال کرده‌اند.وی افزود: «هدف قرار گرفتن کشتی‌ها چالش تازه‌ای است که باید به نحوی صبورانه و شفاف با آن برخورد کرد.»

قرقاش پس از این اظهارات به اتهام‌زنی مجدد علیه ایران روی آورد و مدعی شد دلیل تنش‌های کنونی در منطقه «سیاست‌های ایران» است و اینکه «ایران باید بداند که مسئول اصلی بی‌ثباتی در منطقه است.»

او به توافق هسته‌ای با ایران هم اشاره کرد و مدعی شد که یک «ایراد اصلی» توافق سال ۲۰۱۵ این بود که کشورهای عربی در آن مشارکت و نقشی نداشتند. قرقاش گفت در یک توافق هسته‌ای جدید، کشورهای عربی هم باید مشارکت داشته باشند.

این هفته امارات اعلام کرد که چند کشتی نفت‌کش در نزدیکی بندر فجیره هدف «عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند. جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از این رخداد، بر لزوم حفظ امنیت آبراه‌های منطقه تأکید کرده، با این وجود رسانه‌ها و مقام‌های آمریکایی در روزهای گذشته به مرور تلاش کرده‌اند تا این حادثه را به ایران نسبت دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.