وزارت نفت عراق چهارشنبه شب ادعای منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه کارکنان شرکت آمریکایی «اکسون موبیل» از بیم تنش‌های احتمالی در منطقه، از عراق خارج می‌شوند، را تکذیب کرد.

به نوشته پایگاه خبری «السومریه»، «فیاض حسن نیما» معاون امور استخراج وزارت نفت عراق در این مورد گفته است: «مقام‌های شرکت آمریکایی اکسون موبیل به من اطمینان داده‌اند که بر خلاف آنچه که برخی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند، آن‌ها کارکنان خود را از میدان "القرنه" غربی بصره خارج نمی‌کنند.»

وی افزود: «آن‌ها طبق برنامه‌ریزی قبلی، همراه همتایان عراقی و خارجی خود در شرکت‌های همکار، به فعالیت در میدان القرنه غربی ادامه می‌دهند.»

ساعاتی پیش برخی از رسانه‌های عراقی به نقل از یک کارمند شرکت اکسون مبیل مدعی شدند که مدیریت این شرکت از بیم حملات احتمالی به منافع آمریکا در عراق، کارکنان آمریکایی خود را از بصره خارج کرده است.

این خبر پس از آن منتشر شد که وزارت خارجه آمریکا با صدور فرمانی به کارکنان «غیرضروری» سفارت خود در بغداد و کنسولگری آمریکا در اربیل دستور داد هرچه سریع‌تر عراق را ترک کنند. واشنگتن وجود تهدید امنیتی برای اتباع و منافع آمریکا در عراق را به عنوان دلیل اتخاذ این تصمیم، عنوان کرده است.

در روزهای گذشته رسانه‌ها و مقام‌های آمریکایی، از جمله به انتشار شایعه احتمال اعزام ده‌ها هزار نیروی آمریکایی به منطقه، تلاش کرده‌اند فزایی تنش‌آلود در قبال ایران ایجاد کنند. با این وجود، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به انتقادهای گسترده از گرایش‌های جنگ‌طلبانه برخی مقام‌های ارشد دولت او، گزارش مربوط به اعزام نظامیان آمریکایی به منطقه را رد کرده و بار دیگر مدعی شده که اطمینان دارد که ایران با آمریکا مذاکره می‌کند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.