شیخ «صالح المغامسی» خطیب و امام جماعت مسجد قبا در شهر مدینه منوره، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه را دشمن آشکار عربستان خواند.

المغامسی در گفت‌وگو با کانال تلویزیونی ماهواره‌ای «ام‌بی‌سی» درباره رئیس جمهور ترکیه گفت: «اردوغان دشمن آشکار عربستان است، او همیشه به مقامات و رهبران و کشور ما توهین و تعرض می‌کند و درصدد است اعتبار اسلام را از ما سلب کند.»

به نوشته وبگاه خبری القدس العربی این مبلغ سعودی که از نزدیکان به »محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی شمرده می‌شود، افزود: «اردوغان فرد عجیبی است. او خود را دوستدار اسلام و برادران مسلمان نشان می‌دهد و از آنجایی که اکثریت مردم ترکیه دارای احساسات دینی هستند، هنگامی که برای عمره به عربستان آمد از مقامات خواست که در خانه خدا را برایش باز کنند و مقامات هم به دلیل موقعیت اردوغان و قدردانی از ملت ترکیه به درخواست اردوغان پاسخ مثبت دادند.»

المغامسی ادامه داد: «برای بار اول او درخواست داد وارد حجره نبوی شود و به وی اجازه داده شد، بعدا گفت همسرم را هم می‌خواهم به داخل ببرم که امیر مدینه گفت که ملک عبدالله، شاه وقت سعودی اجازه داده به تنهایی از آنجا دیدن کنی بنابراین در حالی که تصویربرداران با او به داخل حجره نبوی رفتند از او عکس و فیلم گرفتند.»

المغامسی گفت: «این مسئله مربوط به قبل از انتخابات ترکیه می‌شود که خود را به عنوان نامزدی معرفی کرد که وارد خانه خدا و حضرت رسول شده است، از همین رو بدیهی است که مردم ترکیه می‌خواهند جانشان را هم فدایش کنند، چون او را نماینده اسلام می‌دانند اما ای کاش این گونه بود.»

المغامسی با دفاع از موضع کشورش در قبال مسئله قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول گفت: «اردوغان پرونده قتل خاشقچی را دست گرفت و هر جای دنیا که رفت آن را جار زد. آیا عقلانی است که تیر اتهامات این مسئله را متوجه عربستان کنید؟»

وی افزود: «بخدا قسم اگرچه اردوغان با این پرونده دنیا را دور زد، اما هرگز نتوانست آنها را متقاعد کند چون هرچه خدا بخواهد همان می‌شود و این مسئله جمع شد.»

این شیخ وهابی در ادامه سخنان خود ایران را هم به تسلط بر عراق پس از سرنگونی رژیم صدام حسین متهم کرد و گفت: «درست است کسانی که بر عراق حکومت می‌کنند، عرب‌های عراق هستند، اما تصمیم‌هایشان از تهران صادر می‌شود و چنین چیزی را بخصوص در دولت‌های نخستین نظیر دولت [نوری] المالکی [نخست‌وزیر سابق عراق] و غیره نمی‌توان رد کرد.»

وی بدون استناد به دلیلی شیعیان و الحشد الشعبی در عراق را به آزار شیعیان متهم کرد. این در حالی است که طی سال‌های گذشته این نیروها در همه مناطق اعم از شیعه یا سنی نشین با داعش مبارزه کرده و آنجا را از وجود تروریسم برای بازگشت مردمانشان به خانه‌هایشان پاکسازی کردند.

المغامسی  پیش از این هم فتوایی مغایر با  خیلی دیگر از شیوخ وهابی داشته است. او گفته است زیارت مسجد الاقصی در سایه اشغالگری صهیونیست‌ها منع شرعی ندارد.

به نظر می‌رسد اظهارات المغامسی حلقه‌ای از زنجیره اظهارات و اشارات شخصیت‌های نویسنده یا مبلغ سعودی برای عادی‌سازی آشکار روابط کشورشان با رژیم اشغالگر است، همان‌گونه که ولی‌عهد سعودی گفت: «این حق اسرائیل است که با صلح در خاک خود زندگی کند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.