شبکه اسکای نیوز اعلام کرد که خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" در سفری از پیش اعلام نشده پنجشنبه وارد ایتالیا شد و با جوزپه کونته، نخست وزیر این کشور در شهر رم دیدار کرد.

طبق این گزارش، دو طرف در این دیدار درباره اوضاع لیبی و حمله نیروهای حفتر به طرابلس رایزنی کردند.

در همین راستا، کونته در جریان این دیدار نسبت به تنش در لیبی ابراز نگرانی کرد و بار دیگر خواستار آتش‌بس و یافتن راه حل سیاسی برای بحران این کشور شد.

همچنین طبق اعلام خبرگزاری آکی ایتالیا، قرار است که خلیفه حفتر بعد از رم، راهی پاریس شود و با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

واکنش منابع دیپلماتیک لیبی و رسانه‌های ایتالیا

در همین راستا، منابع دیپلماتیک لیبیایی در گفت‌وگو با ارم نیوز تأکید کردند که دیدار خلیفه حفتر با نخست‌وزیر ایتالیا به منزله خالی کردن زیر پای دولت توافق ملی لیبی است.

طبق گفته این منابع، علی رغم اظهارات دیپلماتیکی که در جریان این دیدار مطرح شد، اما نشست مذکور بر این مسأله تأکید دارد که ایتالیا دستش را در دست حفتر گذاشته و از ائتلاف‌های پیشین خود صرف نظر کرده است.

در همین راستا، سعید امغیب، عضو پارلمان لیبی اظهار داشت: این نشست بسیار مثبت بود و در چند ساعت آینده خواهیم دید که نتایج آن به سود ارتش ملی لیبی خواهد بود.

رسانه‌های ایتالیا نیز به نقل از یک مقام ایتالیایی اعلام کردند: علی رغم اینکه کونته در این دیدار خواستار آتش‌بس در لیبی شد، اما حفتر با این پاسخ؛ که تا زمان "آزادسازی" طرابلس به حملات خود ادامه می‌دهد، وی را متعجب و شوکه کرد.

طبق گزارش رسانه‌های ایتالیا، این دیدار که حدود دو ساعت به طول انجامید از بررسی آخرین تحولات محلی و منطقه‌ای فراتر رفته و به یک توافق سری منجر شده است که نشانه‌های آن به زودی آشکار خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.