بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره اوضاع ادلب گفت: ادلب یک استان سوری است درنتیجه دولت سوریه وظیفه حمایت از ادلب و ساکنان سوری در برابر تروریست‌ها را برعهده دارد. وظیفه شورای امنیت نیز کمک به دولت سوریه در این راستا است. شهر ادلب و برخی مناطق مجاور آن تحت سیطره تحریرالشام هستند. تحریرالشام از عدم پایبندی ترکیه به تعهداتش درباره مناطق کاهش تنش و توافق‌های آستانه و سوچی برای سیطره بر ادلب استفاده کرد.

وی افزود: اگر حمایت ترکیه نبود تروریست‌هایی که ادلب را اشغال کردند به تجاوزات و اقدامات تحریک‌آمیزشان ادامه نمی‌دادند. توافق کاهش تنش در ادلب یک توافق موقت است و باید همگان بدانند که حفظ این توافق به پایبندی ترکیه به پایان اشغال خاک سوریه و توقف حمایت از تروریست‌ها در ادلب بستگی دارد. عملیات نظامی کنونی در ادلب برای آزادی غیرنظامیان از زیر سلطه القاعده است. تحریرالشام ده‌ها هزار عضو خارجی دارد. این گروه از صدها هزار غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. حامیان این گروه شاخه رسانه‌ای به نام "کلاه‌سفیدها" را ایجاد کردند. کشورهای عضو شورای امنیت و خارج آن تا کی می‌خواهند از این تروریست‌ها حمایت کنند؟

از سوی دیگر فریدون سینرلی اوغلو، نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت که آنکارا و مسکو درباره اوضاع مناطق کاهش تنش در ادلب در تماس دائم هستند.

وی گفت که کارگروه روسیه و ترکیه طی دو روز اخیر جلساتی را درباره اوضاع ادلب برگزار کردند.

وی تأکید کرد: تشدید تنش‌ها در این منطقه احتمالاً به فاجعه انسانی منجر می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.