علی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام گفت: ما سابقا یک مذاکره دراز مدت با گروه ۱+۵ و آمریکایی‌ها داشته‌ایم. این مذاکره منجر به برجام و توافقاتی شد. ما اساساً هنوز منتظر نتایج آن مذاکرات هستیم. عدم انجام تعهدات مورد موافقت در مذاکره نشان داد که چیزی که آنها برای مذاکره دنبال می‌کنند محدود کردن، امتیاز گرفتن و امتیاز ندادن است. به هر حال آنها قابل اطمینان نبوده و توافقاتشان به اجرا در نمی‌آید. از دید من مذاکره کردن با این‌ها فعلاً وقت تلف کردن است.

نماینده مردم شازند در مجلس با بیان اینکه «مذاکره فی نفسه چیز بدی نیست» گفت: مسئله اینجاست که گروهی با ما طرف هستند که قابل اطمینان و اتکا نیستند. اساساً نمی‌توان به مذاکره با آنها اطمینان داشت. یک زمانی هست که مذاکرات با نیت همکاری صورت می‌گیرد که بحثش جداست اما آنها با پیشنهاد مذاکره نیت خودکامگی دارند و شرایط محدودکننده برای ایران در نظر می‌گیرند. سابقا مقام معظم رهبری پیش‌بینی کرده بود که به این مذاکره خوش‌بین نیستم ولی ما برای اینکه با دنیا اتمام حجت کنیم، مذاکره کردیم ولی آنها پایبند نبودند. هم‌اکنون وقت گذاشتن برای این مقوله ثمری نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که راهبردهای سیاسی -امنیتی منطقه چه نقشی در عدم مذاکره ایران بازی می‌کند؟ گفت: واقعیت این است که ما دوست داریم که کشورهای منطقه ما امن باشند چون امنیت منطقه به معنای امنیت کشور خودمان و همه کشورهاست. ما به دنبال تنش‌زایی نیستیم ولی متأسفانه حضور آمریکا و فروش سلاح همیشه زمینه تنش را حاضر نگه داشته است. روحیه قلدرمآبی دولت عربستان در سایه همین سلاح‌ها معنا پیدا می‌کند. ناآرامی منطقه نیز از همان روحیه منتج می‌رود. آنها می‌خواهند از خود قدرتی نشان دهند یا سلاح‌ها یا تجهیزاتی که خریده‌اند به رخ بکشند.

ابراهیمی در پایان گفت: آنها اهداف شوم عقیدتی و ایدئولوژیک دارند که با توسعه داعشی‌ها و تکفیری‌ها سعی می‌کنند که حوزه نفوذ مخربی در منطقه داشته باشند. چه ما چه کشورهای منطقه باید بدانیم که آرامش و امنیت به نفع خودمان است. تکیه بر این کشورهایی که جز منافع و سلطه هدف دیگری ندارند، کار اشتباهی است. بارها اثبات شده که برای آمریکایی‌ها حکومت‌ها مهم نیستند، منافعشان مهم است. مثلاً اگر زمینه تزلزل همین حکومت سعودی پیش بیاید و ببینند که منافعشان به هم نمی‌خورد مشکلی ندارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.