در این بیانیه آمده است: اقدامات اعلام شده توسط دولت ایالات متحده بر ضد کوبا، ملت و دولت کوبا را به هراس نخواهد انداخت، زیرا که همیشه از حاکمیت و استقلال خود در مقابل امپراتوری دفاع کرده‌اند.

دولت و ملت کوبا با قاطعیت هرچه تمام اقدامات خصمانه و رو به افزایش دولت ایالات متحده را محکوم می‌کنند. اقدامات اعلام شده در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۱۹ منعکس کننده تلاش رو به ازدیاد و علنی دولت فعلی ایالات متحده برای مختل کردن روابط دو جانبه و تشدید تحریم‌های یک جانبه و غیر قانونی علیه کوبا است.

این اقدامات، گسترش محاصره اقتصادی، تجاری و مالی را که حدود شصت دهه علیه مردم کوبا اعمال شده است در پی دارد که هرساله کشورهای عضو سازمان ملل به صورت تقریباً یکپارچه آن را محکوم می‌کنند.

اساس قرار دادن اعمال سختگیرانه‌ترین قانون Helms-Burton، به جهت کاهش بیشتر مبادلات تجاری بین دو کشور  و هدف قراردادن بخش مالی کوبا است. این هدف با یک چارچوب برون مرزی، به دنبال لطمه زدن به نهادها و شرکت‌های کشورهای ثالث است تا با اقدامات تلافی جویانه حقوقی و یا رد ویزای آنها و یا خانواده‌هایشان برای ورود به ایالات متحده، آنها را از حق قانونی خود برای توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری با کوبا محروم کنند.

آنها همچنین به دنبال محدود کردن روابط کوبایی‌های مقیم ایالات متحده با کشور اصلی خود هستند. همچنین تا جایی که بتوانند سعی بر قطع روابط شخصی بین شهروندان دو کشور دارند. سفر شهروندان آمریکایی به کوبا و امکان ارسال پول را محدود می‌کنند.

در سال ۱۹۹۶ کوبا قانونی را در میان دیگر قانون‌ها تصویب کرد که قانون Helms-Burton را غیرقانونی اعلام می‌کند و حفاظت شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاریشان را تضمین می‌کند. در کل، محاصره اقتصادی و قانون Helms-Burton به صورت خاص، در جامعه بین‌الملل و جلسات متحد بین‌المللی و منطقه‌ای رد شده است. بیانیه‌های شفاف و روشن در سازمان ملل، CELAC ،UA ،UE و گروه ACP و AEC در این باره بیان شده است.

بدون شک، اثرات این قانون و در کل محاصره اقتصادی، به طور فزاینده‌ای روابط اقتصادی و تجاری کوبا با کشورهای ثالث را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در بعضی موارد، کوبا با محدودیت‌های جدی برای معاملات مالی،تامین خط اعتباری و یا استفاده از سیستم بانکی مواجه می‌شود، صرف نظر از ماهیت روابط سیاسی دوجانبه و موضع دولت درباره این اقدامات غیرقانونی ایالات متحده.

کسانی که این اقدامات را ترویج می‌بخشند، با یک سیاست خصمانه برضد کوبا به دولت کنونی متعهد شده‌اند و آشکارا اعلام کرده اند که در میان اهدافشان  به دنبال معکوس کردن پیامدهای سیاست‌های فاجعه بار دوران اوباما هستند و نقشه تغییر رژیم برای ملت کوبا را دارند.

آنها افرادی هستند با سابقه طولانی در ترویج سیاست‌های تندرو و تهاجمی ایالات متحده بر علیه کوبا و عادت دارند با استفاده بی پروا از دروغ و تهمت منافع خاص خود را پیش ببرند. به صورت علنی حقوق بین‌الملل، شیوه‌های شناخته شده روابط بین‌المللی، قوانین و اصول منشور سازمان ملل متحد را تحقیر می‌کنند.

اقدامات اعلام شده تاثیر اقتصادی بی سابقه‌ای در اقتصاد کوبا، پتانسیل توسعه کشور و سطح زندگی مردم خواهند داشت. البته بدون شک نخواهند توانست توسعه کوبا به سمت جامعه‌ای با ترقی، پایدار و عدل‌پرور را بگیرند و آنها هیچگاه نخواهند توانست از تمایل مردم کوبا برای دفاع از حاکمیت ملی در برابر رفتارهای تهاجمی ایالات متحده بکاهند و یا اثر بگذارند.

کوبا از جامعه جهانی می‌خواهد که این اقدامات محاصره‌ای و خصمانه و رو به افزایش دولت ایالات متحده در برابر مردم کوبا را محکوم کنند. همچنین این کشور همبستگی در مقابل تلاش‌ها با هدف گسترش محاصره به حوزه کشورهایی که با کشور ما روابط دو جانبه عادی بر اساس دوستی و همکاری دارند،  خواستار است و همچنین به صورت کل، آمادگی خود را برای مشارکت در حمایت قانونی از منافع نهادها، شرکت‌ها و یا افراد از کشورهای گوناگون که روابط تجاری و سرمایه گذاری خود را با کوبا گسترش دهند، اعلام می‌کند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.