محسن هاشمی رفسنجانی در مراسم امضای تفاهم نامه شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی در خصوص بازسازی محله‌های هدف شهر تهران و بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری گفت: طرح جامع شهر تهران سال ۸۶ تصویب شد و سال‌های قبل از آن هم که روی این طرح کار می‌شد من مدیرعامل مترو بودم و از ما نقشه مترو تهران را خواستند که در طرح جامع لحاظ شود اما وقتی طرح تهیه شد دیدیم ۹۵ درصد طرح جامع تهران صرفاً شهرسازی بود و در آن خبری از پسماند، حمل و نقل عمومی، توزیع آب و برق و یا تصفیه خانه‌ها نبود. وقتی ایراد گرفتیم گفتند در طرح تفصیلی لحاظ می‌شود. نهایت این شد که هر چقدر خواستند ساختمان ساختند، گفتند در طرح تفصیلی آمده، در منطقه ۲۲ هم هر چقدر خواستند ساختند، وقتی سوال کردیم گفتند در طرح تفصیلی نیامده بنابراین به شهر به سبک کاسبکارانه نگاه شد.

وی افزود: امروز هم این ایراد در طرح جامع حاکم است و نمی‌دانیم در ۲۵۶ ایستگاه مترو که از هر ایستگاه ۴۰ هزار نفر تردد می‌کنند در اطراف ایستگاه‌ها چه اتفاقی قرار است رخ دهد، قرار بود تعداد دپو پسماندها بیشتر شود اما هنوز هم تمام پسماند در کهریزک دپو می‌شود. شهرسازها صرفاً به ساختمان توجه می‌کنند و به ملزومات شهر توجهی ندارند.

وی با بیان اینکه در طرح تفصیلی به اراضی بافت فرسوده توجهی نشد و در مقابل اراضی مناطق بالای شهر مورد توجه قرار گرفت، یاد آور شد: نتیجه این شد که قیمت زمین بافت فرسوده تهران از سال‌های قبل ارزان‌تر شد یک سال به محله هرندی رفتیم زمین متری سه میلیون تومان بود سال بعد رفتیم گفتند دو میلیون تومان شده است در حالی که در نیاوران در عرض شش ماه زمین از متری ۱۵ میلیون به ۳۰ میلیون تومان رسید. هنوز هم سیاست درجا سازی را برای نوسازی بافت فرسوده ادامه می‌دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.